Ohjelmoinnin perusteet -kurssin opintosuoritusten analyysi
Pirinen, Toni (2008-03-26)
Kandidaatintyö
Pirinen, Toni
26.03.2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200803271170
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200803271170
Tiivistelmä
The purpose of this Bachelor’s thesis is to review Fundamentals of programming course over six-year time period (2001–2006). We try to find out if students have passed the course in years 2005 and 2006, after the change of a lecturer, relatively more often than before. We also analyze the problem areas of the course so that these kinds of problems could be avoided in future.
The work includes building of the database, creating of the statistics and analysis of the results. The statistics tell many things about development of the course but the analysis phase gives even more accurate information. In analysis phase we look for significant statistical differences with chi-square test and try to find causes and solutions for those differences.
In this study we found out that the biggest proportion of passed students was in year 2006. However year 2005 had very bad results which were caused by many different factors. That’s why the null hypothesis, that year 2005 and 2006 had better results than the earlier years, has to be rejected. Despite that the good results in year 2006 imply that the course has developed in right direction. Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on luoda yleiskatsaus Ohjelmoinnin perusteet -kurssin kuuden vuoden ajanjaksoon (2001–2006). Työssä pyritään ennen kaikkea selvittämään se, onko vuosina 2005 ja 2006 luennoitsijan vaihduttua kurssin saanut suoritettua suhteellisesti useampi kuin aikaisempina vuosina. Työssä myös tutkitaan ja analysoidaan kurssilla esiintyneitä ongelmakohtia, jotta samankaltaiset ongelmat voitaisiin välttää tulevaisuudessa.
Itse työ koostuu tietokannan luomisesta tutkimusaineistolle, tilastojen keräämisestä opintosuoritusten pohjalta sekä niiden analysoinnista. Luodut tilastot antavat jo yksinään kuvan kurssin kehityksestä, mutta analysoinnilla sitä pyritään hahmottamaan vielä tarkemmin. Analysointivaiheessa etsitään merkittäviä tilastollisia poikkeamia tutkimusaineistosta khiin neliötestillä, jonka jälkeen löytyneille ongelmakohdille etsitään mahdollisia syitä sekä ratkaisukeinoja.
Tutkimus osoitti, että tutkittavista vuosista vuoden 2006 suoritusosuudet ovat itse asiassa olleet korkeimmat. Vuosi 2005 oli puolestaan hyvinkin heikkotuloksinen, mikä oli usean tekijän aikaansaama lopputulos. Täten alkuperäinen hypoteesi, että vuodet 2005 ja 2006 olisivat tuloksellisesti olleet aiempia parempia, joudutaan hylkäämään. Tästä huolimatta vuoden 2006 hyvät tulokset kertoo siitä, että kurssi kehittyy oikeaan suuntaan.
The work includes building of the database, creating of the statistics and analysis of the results. The statistics tell many things about development of the course but the analysis phase gives even more accurate information. In analysis phase we look for significant statistical differences with chi-square test and try to find causes and solutions for those differences.
In this study we found out that the biggest proportion of passed students was in year 2006. However year 2005 had very bad results which were caused by many different factors. That’s why the null hypothesis, that year 2005 and 2006 had better results than the earlier years, has to be rejected. Despite that the good results in year 2006 imply that the course has developed in right direction.
Itse työ koostuu tietokannan luomisesta tutkimusaineistolle, tilastojen keräämisestä opintosuoritusten pohjalta sekä niiden analysoinnista. Luodut tilastot antavat jo yksinään kuvan kurssin kehityksestä, mutta analysoinnilla sitä pyritään hahmottamaan vielä tarkemmin. Analysointivaiheessa etsitään merkittäviä tilastollisia poikkeamia tutkimusaineistosta khiin neliötestillä, jonka jälkeen löytyneille ongelmakohdille etsitään mahdollisia syitä sekä ratkaisukeinoja.
Tutkimus osoitti, että tutkittavista vuosista vuoden 2006 suoritusosuudet ovat itse asiassa olleet korkeimmat. Vuosi 2005 oli puolestaan hyvinkin heikkotuloksinen, mikä oli usean tekijän aikaansaama lopputulos. Täten alkuperäinen hypoteesi, että vuodet 2005 ja 2006 olisivat tuloksellisesti olleet aiempia parempia, joudutaan hylkäämään. Tästä huolimatta vuoden 2006 hyvät tulokset kertoo siitä, että kurssi kehittyy oikeaan suuntaan.