Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta suomalaisissa pk-yrityksissä
Stenbäck, Ann-Marie (2008)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Stenbäck, Ann-Marie
2008
Tiivistelmä
The aim of this thesis was to examine the existence of expectation gap in small and medium size Finnish companies. The existence of expectation gap was examined both in the different sectors of audit and in the behavior of the auditor. This goal was reached using a questionnaire that was send to 350 respondents. The results were divided evenly around the zero-point, which mend that the expectation gap could not be found. The results didn’t show any sign of significant existence of expectation gap. Because the results were so close to the zero-point, a small shift either way could change the results considerably. Because of this the auditors should be very careful that the level of their audit shouldn’t at least get any worse. Small improvement for current level of audit could better the customer satisfaction considerably. Tutkielman tavoitteena oli pyrkiä selvittämään löytyykö suomalaisista pk-yrityksistä tilintarkastuksen odotuskuilua. Tilintarkastuksen odotuskuilun olemassaoloa tutkittiin sekä itse tilintarkastuksen osa-alueissa että tilintar-kastajan käyttäytymisessä tilintarkastuksen aikana. Tutkimus toteutettiin käyttäen hyväksi kyselytutkimusta, joka lähetettiin 350 vastaajalle. Tulokset jakaantuivat kohtuullisen tasaisesti nolla-tilanteen ympärille, joka tarkoitti, että tilintarkastuksen odotuskuilua ei ole löydettävissä. Saaduista tuloksista ei kuitenkaan ollut löydettävissä merkittävää tilintarkastuksen odotuskuilua. Koska tulokset olivat niin lähellä nolla-tilannetta pienikin muutos suuntaan tai toiseen saattaisi muuttaa tuloksia huomattavasti. Tämän takia tilintarkastajien pitäisi olla ehdottomasti huolellisia siitä, että ainakaan kyseinen taso ei pääse huonontumaan. Pieni parannus kyseiseen tasoon voisi parantaa asiakastyytyväisyyttä huomattavasti.