Balanced Scorecardin tuottama lisäarvo strategian implementoinnissa
Rask, Antti (2008)
Tiivistelmä
The objective of this study was to define the benefits of using the Balanced Scorecard in strategy implementation in general and evaluate its suitability and potential benefits for a case organization. In the theoretical part of the study, a framework for the benefits of using the Balanced Scorecard in strategy implementation was constructed on the basis of several earlier studies. The framework was also used to assist in the evaluation in the empirical part of the study. The case organization was one business area of a Finnish industrial corporation. The study was carried out before implementing the Balanced Scorecard in the case organization. This study revealed that the Balanced Scorecard can generally benefit the strategy implementation in several ways. It could also be applied to the case organization. The potential benefits that the system can bring to the case organization are to assist standardizing operating methods, to intensify communication and steering and to concretize goal-setting and tracking. Some specific demands were also revealed for the implementation of the Balanced Scorecard. Tutkimuksen tavoitteena oli määrittää mitä lisäarvoa Balanced Scorecard tuottaa yleisesti strategian implementoinnissa ja tämän perusteella arvioida sen soveltuvuus ja mahdollisesti tuottama lisäarvo case-tutkimuksen organisaatiolle. Työn teoriaosassa rakennettiin aikaisempien tutkimusten pohjalta viitekehys Balanced Scorecardin tuottamalle lisäarvolle strategian implementoinnissa. Viitekehystä käytettiin apuna arvioinnissa tutkimuksen empiirisessä osassa. Case-organisaationa tutkimuksessa käytettiin suomalaisen teollisuusyrityksen yhtä liiketoiminta-aluetta. Tutkimus tehtiin ennen Balanced Scorecardin käyttöönottoa. Tutkimuksessa tuotiin esille, että Balanced Scorecard voi yleisesti tuottaa lisäarvoa strategian implementoinnissa usealla eri tavalla. Tutkimuksessa selvisi, että Balanced Scorecard soveltuisi case-organisaation toimintaan. Sen avulla voitaisiin erityisesti yhdenmukaistaa toimintatapoja, tehostaa viestintää ja toiminnan ohjausta sekä konkretisoida tavoiteasetantaa ja seurantaa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni vaatimuksia Balanced Scorecardin mahdolliselle käyttöönotolle.