Palveluiden hinnoittelumallit
Kansola, Minna; Rikkinen, Petri (2008-05-02T11:56:57Z)
Kandidaatintyö
Kansola, Minna
Rikkinen, Petri
02.05.2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200804231260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200804231260
Tiivistelmä
Tässä työssä kuvataan erilaisia malleja palveluiden hinnoitteluun. Työn tavoitteena on saada kokonaiskuva erilaisista palveluiden hinnoittelumalleista. Lähtökohtana ovat palveluiden, hinnan, hinnoittelun ja kustannusten määritelmät.
Malleista kuvataan hinnoittelun peruste, yleisiä käyttökohteita sekä vahvuuksia ja heikkouksia. Eri mallit on jaettu kahteen osaan. Yrityskohtaiset mallit kuvaavat laajasti hinnoitteluprosessia. Yksityiskohtaisemmat palvelukohtaiset mallit on jaettu resurssi-, tuotos-, käyttöoikeus- ja käyttöperusteisiin, sekä hyöty- ja arvoperusteisiin menetelmiin.
Täydellistä kaikille palveluille sopivaa hinnoittelumenetelmää ei ole. Jokaisessa mallissa on heikkouksia ja vahvuuksia. Eri menetelmät soveltuvat erilaisiin tilanteisiin ja niitä käytetään yrityksissä usein rinnakkain niin sanottuina hybridimalleina. Lisäksi palveluiden hinnoitteluun liittyy yllättävän paljon intuitiota ja kokemuksellista tietoa. The aim of this bachelor’s thesis is to describe different kinds of models for services pricing. The aim is to achieve general view of used pricing models for services. The definitions of services, price, pricing and costs work as a starting points in this thesis.
The bases for pricing models are described as well as some common applications and strengths and weaknesses. In this work models are bisectimated. Company models concentrate on price determination in a wide perspective. Service models, which are based on resources, output, bote and value, are more detailed.
There is not any perfect model suitable for all kinds of services. The use situation is important for defining the used method because every model has its weaknesses and strengths. Models can also be used abreast. Quite commonly services pricing includes a lot of intuitive and implicit knowledge.
Malleista kuvataan hinnoittelun peruste, yleisiä käyttökohteita sekä vahvuuksia ja heikkouksia. Eri mallit on jaettu kahteen osaan. Yrityskohtaiset mallit kuvaavat laajasti hinnoitteluprosessia. Yksityiskohtaisemmat palvelukohtaiset mallit on jaettu resurssi-, tuotos-, käyttöoikeus- ja käyttöperusteisiin, sekä hyöty- ja arvoperusteisiin menetelmiin.
Täydellistä kaikille palveluille sopivaa hinnoittelumenetelmää ei ole. Jokaisessa mallissa on heikkouksia ja vahvuuksia. Eri menetelmät soveltuvat erilaisiin tilanteisiin ja niitä käytetään yrityksissä usein rinnakkain niin sanottuina hybridimalleina. Lisäksi palveluiden hinnoitteluun liittyy yllättävän paljon intuitiota ja kokemuksellista tietoa.
The bases for pricing models are described as well as some common applications and strengths and weaknesses. In this work models are bisectimated. Company models concentrate on price determination in a wide perspective. Service models, which are based on resources, output, bote and value, are more detailed.
There is not any perfect model suitable for all kinds of services. The use situation is important for defining the used method because every model has its weaknesses and strengths. Models can also be used abreast. Quite commonly services pricing includes a lot of intuitive and implicit knowledge.