Lääkepatentit - suojauksen merkitys lääkkeen elinkaaren aikana
Kylmä, Teppo (2008-05-14T05:48:17Z)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Kylmä, Teppo
14.05.2008
Tiivistelmä
Lääkemarkkinat ovat rahassa mitattuna erittäin merkittävät markkinat. Siksi suojauksen merkityksen tarkastelu lääkkeen elinkaaren vaiheissa on mielenkiintoista. Kulutushyödyke- ja lääkemarkkinat ovat luonteeltaan erilaiset lääkemarkkinoiden voimakkaan sääntelyn takia. Myös tutkimus- ja tuotekehityskulut lääkevalmisteilla ovat poikkeuksellisen suuria. Lääkekeksintöjä suojataan patenteilla. Lääkevalmisteen suoja-ajan umpeuduttua myyntihinta putoaa yleensä merkittävästi ja hyvin nopeasti. Lääkeyritysten keinoja välttää suoja-ajan päättymisen mukanaan tuomat myyntitulojen alenemiset ovat muun muassa kokonaan uusien innovaatioiden keksiminen, olemassa olevan lääkevalmisteen ominaisuuksien parantaminen sekä oman geneerisen valmisteen tuominen markkinoille. Tutkimuksen päätarkoituksena oli selvittää, kuvata ja analysoida kolmen kansantaloudellisesti hyvin merkittävän lääkeaineen elinkaaren vaiheita Suomessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin suojauksen merkitystä lääkkeiden myyntiin ja kulutukseen sekä kilpailevien valmisteiden osuuteen markkinoilla. Tutkitut lääkeaineet olivat simvastatiini, bisoprololi ja sitalopraami. Tutkimuksessa pohdittiin lääkkeiden suojamekanismin merkitystä ja riittävyyttä eri sidosryhmille. Tutkimuksessa selvitettiin myös patentoinnin merkitystä lääkkeiden myynnin kehittymiseen ja kilpailevien lääkevalmisteiden lukumääriin elinkaaren eri vaiheissa. Tutkittujen valmisteiden patenttien umpeutuessa geneerisiä valmisteita tulee markkinoille pian ja lukumääräisesti paljon. Rinnakkaistuontivalmisteet eivät juuri alentaneet alkuperäislääkkeiden hintoja. Geneeriset valmisteet alensivat hintoja selvästi jopa useita kymmeniä prosentteja. Hintojen romahdus oli keskimäärin noin 75 %. Hintakilpailun takia alkuperäislääkkeen elinkaaren loppupuolella tukkumyynnin arvo koko ajan pieneni kulutuksen kasvaessa tasaisesti. Lisääntynyt hintakilpailu on lisännyt viranomaisille jätettävien hintahakemusten määrää oleellisesti. Hintakilpailusta hyötyvät sekä yhteiskunta ja kuluttajat alkuperäisvalmistajien ja apteekkien kustannuksella. Yhden maan myynnillä ei käytännössä ole nykyisillä suojamekanismeilla mahdollisuutta kattaa lääkkeen kehittämiseen käytettyjä kuluja. Tähän vaaditaan kansainvälisiä markkinoita. Pharmaceutical markets are financially substantial. And that makes viewing the phases of life span of a drug and meaning of term of patent very interesting. Pharmaceutical markets are by nature totally different compared to other consumer goods due Their own regulations. After term of patent is over price usually drops substantially and fast. Pharmaceutical companies have their ways to compensate the lost profits by whole new innovations, improving the existing quality of a drug or bringing own generic pharmaceutical to the market. The main reason of this research was to find, show and analyze lifespan of three economically very important drugs in Finland. Objectives to this viewing were how term of patent relates to sales and consumption and how big portion of market competitive drugs have. The three researched drugs were simvastatin, bisopropol and citalopram. Thought was to research what term of patent meant and was it adequate enough to all interest groups. With these researched drugs after patent period is over a lot of generic drugs come on market and quite fast. Adjacent import products didn’t influence in prices of the original drugs. Generic pharmaceuticals lowered the prices substantially, several dozens of procents. The average price drop was around 75 %. Because of price competition at the end of life span the wholesale value drops and at the same time consumption increases. Increased price competition has added the number of price applications to the authorities substantially. Price competition profit’s the society and consumers at the expense of original manufacturers and pharmacies. Sale in one country with current patent terms can’t cover the costs of drug development. This requires international markets.