Kustannusrakenteen simulointi ja optimointi
Kainusalmi, Mika (2008)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Kainusalmi, Mika
2008
Tiivistelmä
Primääripakatun tuotteen liiketoiminnallisen arvoketjun kustannusrakenteen tunnistaminen tuo merkittävää lisäarvoa pakkausliiketoiminnan suunnittelua koskevaan päätöksentekoon. Tämän konstruktiivisen tutkimuksen tavoitteena on rakentaa pakkaustuotannon liiketoiminnallisen arvoketjun simulointimalli, jonka avulla voidaan analysoida pakkaustuotannon arvoketjun kustannusrakennetta lähtien pakkausraaka-aineen valmistuksesta ja päättyen kaupan vähittäismyyntiin. Käytettävä tutkimusaineisto koostuu jonoteoriaan ja tuotannonsuunnitteluun liittyvästä kirjallisuudesta, tieteellisistä artikkeleista sekä asiantuntijalausunnoista.
Tutkimuksen yhteydessä rakennetun simulointimallin avulla määritettiin erään primääripakatun tuotteen konvertointivaiheen optimaalinen valmistuseräkoko ja liiketoiminnallisen arvoketjun kustannusrakenne. Arvoketjuanalyysissä primääripakatun tuotteen kustannustekijöiksi määritettiin pakkausmateriaali, pakkausvalmistus, pakattava tuote, pakkauksen täyttö ja suljenta sekä pakatun tuotteen jakelulogistiikka ja vähittäismyynti. Arvoketjuanalyysin johtopäätöksenä voidaan todeta, että primääripakatulle esimerkkituotteelle kohdistuvista kustannuksista noin 97 % on brand ownerin ja vähittäismyynnin aiheuttamia ja noin 3 % varsinaisesta tuotteen pakkaamisesta aiheutuvia. Recognising the commercial value chain of a primary packaged product brings significant added value to decision-making regarding planning in the packaging business. The aim of this constructive research was to build a simulation model for the commercial value chain of packaging production. The model is meant to analyse the cost structure of the packaging production value chain from raw mate-rial manufacturing to retail. The research material applied consists of literature, scientific papers and expert statements involving queuing theory and production planning.
The simulation model developed during the course of the research served to determine the optimal production batch size in the conversion stage of a primary packaged product and to establish the cost structure of its commercial value chain. In the value chain analysis, the following were defined as the cost factors of a product in its primary package: packaging material, package production, packaged product, filling and closing the package, and distribution logistics and retail of the packaged product. Based on the value chain analysis, the conclusion can be drawn that approximately 97% of the costs concerning the primary packaged product in the study resulted from the brand owner and retail, and approximately 3% resulted from packaging the product.
Tutkimuksen yhteydessä rakennetun simulointimallin avulla määritettiin erään primääripakatun tuotteen konvertointivaiheen optimaalinen valmistuseräkoko ja liiketoiminnallisen arvoketjun kustannusrakenne. Arvoketjuanalyysissä primääripakatun tuotteen kustannustekijöiksi määritettiin pakkausmateriaali, pakkausvalmistus, pakattava tuote, pakkauksen täyttö ja suljenta sekä pakatun tuotteen jakelulogistiikka ja vähittäismyynti. Arvoketjuanalyysin johtopäätöksenä voidaan todeta, että primääripakatulle esimerkkituotteelle kohdistuvista kustannuksista noin 97 % on brand ownerin ja vähittäismyynnin aiheuttamia ja noin 3 % varsinaisesta tuotteen pakkaamisesta aiheutuvia.
The simulation model developed during the course of the research served to determine the optimal production batch size in the conversion stage of a primary packaged product and to establish the cost structure of its commercial value chain. In the value chain analysis, the following were defined as the cost factors of a product in its primary package: packaging material, package production, packaged product, filling and closing the package, and distribution logistics and retail of the packaged product. Based on the value chain analysis, the conclusion can be drawn that approximately 97% of the costs concerning the primary packaged product in the study resulted from the brand owner and retail, and approximately 3% resulted from packaging the product.