Sähköpostimyynnin erityispiirteet taloushallinnon näkökulmasta Case: Sanoma Magazines Finland Oy
Kurki, Minna (2008)
Tiivistelmä
Digitaalisten myyntikanavien käytön lisääntyminen suoramarkkinoinnissa ja kanavien tarjoamat mahdollisuudet ovat ajankohtainen aihe yritysmaailmassa. Digitalisoitumisen hyödyt yritykselle ovat myös uusi tutkimuskohde. Tutkimuksessa pyritään löytämään perinteisen ja digitaalisen kanavan erot sekä kuvaamaan sähköpostimyynnin erityispiirteet aikakauslehden tilausmyynnissä. Tutkimuksen näkökulmana on taloushallinnon kustannus-hyötytarkastelu. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmänä on tapaustutkimus ja kohdeyrityksenä Sanoma Magazines Finland Oy, jonka lehtituotteiden myynnin tietoja on kerätty pääasiassa havainnoimalla yrityksen eri järjestelmistä. Ilmiötä on tarkasteltu sähköiseen markkinointiin liittyvän lainsäädännön, strategia-ajattelun käsitteistön ja taloushallinnosta erityisesti kustannuslaskennan kautta. Empiriassa kuvataan kahden eri myyntikanavan myyntiprosessit. Vertailemalla eri kanavien viiden eri lehtituotteen kahden vuoden myynnin toimenpiteiden tunnuslukuja keskenään pyritään selvittämään ja kuvaamaan sähköpostimyynnin erityispiirteet. The digital channel and its many possibilities in e-business are current topic in enterprise sector. In circle of researchers, the benefits of digital channels and the way of using benefits are very new topic. A purpose of this study is to make empirical examination on e-business. By examining both traditional and digital channel it is aim to find the special features of e-business in circulation sales of magazine publishing sector. This is qualitative case study for Sanoma Magazines Finland Oy. The empirical material is collected via company’s different systems. The phenomenon is examined by viewing legislation on electronic marketing, and theories of strategy planning and cost accounting. In empirical study, there are compared measurements in two different channels and five different magazines in last two years. As a result of that, it is try to make an economic point of view with conclusions about the special features of e-business.