Varaosien tunnistuspalvelut sähköisessä liiketoimintaympäristössä
Vanhala, Matti (2008)
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on ollut luoda varaosien tunnistukseen kehitysmalli, jota voidaan käyttää pohjana palveluiden kehityksessä. Saatavilla olevia tunnistusmenetelmiä parantamalla on mahdollista kehittää liiketoimintaprosesseja. Yrityksiin kohdistuu yhä enemmän vaatimuksia, jotka täyttääkseen on kyettävä luomaan kustomoitavissa olevia innovatiivisia palvelukokonaisuuksia. Yritysten tulisi kerätä yhteen kaikki saatavilla oleva tieto asiakkaiden hankkimista tuotteista ja palveluista tarjoten näiden kautta toimintamahdollisuuksia lähemmäs asiakasrajapintaan. Sähköisten tunnistuspalveluiden kehitys ja integrointi yhdeksi kokonaisuudeksi on keskeisessä asemassa yrityksen palvelutarjontaa kehitettäessä. Palveluihin voidaan antaa pääsy SOA (Service Oriented Architecture) -malliin perustuvien portaaleiden kautta. Uudet varaosien tunnistusmenetelmät tulee liittää web-palveluina portaaliin integrointimenetelmiä käyttäen. Varaosien tunnistuksen kannalta on keskeistä linkittää taustajärjestelmien tieto tukemaan tunnistusprosessia tuotteiden koko elinkaaren ajan. Case tapauksessa integroitiin varaosien tunnistuspalveluina IMB WebSphere Portal:n PDM (Product Data Management) -järjestelmän varaosadokumentaatio. Lisäksi luotiin varaosien tunnistusjärjestelmän vaatima datamalli, joka mahdollistaa PDMjärjestelmässä olevan as-built – varaosarakenteen hyväksikäytön portaaliin liitettävän graafisen varaosien tunnistusjärjestelmän kanssa. Tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksina nähdään huoltojärjestelmien tiedon integrointi osaksi tunnistusmenetelmiä parantavaa kokonaisuutta, huoltotarpeen automaattinen seuranta ja analysointi, RFID:n käyttömahdollisuudet, mobiili-sovellusten kehitys, varaosien tunnistukseen perustuvien liiketoimintaprosessien automatisointi sekä jatkuva tiedonjaon kehittäminen. The purpose of the work has been to create a development model to the identification of spare parts. Model can be used in the development of services. By improving available identification methods it is possible to develop business processes. More and more demands are directed to the companies that have to be able to create customized and innovative service environments. The companies should gather all customer information from the products and services and offer action possibilities closer to customer interface. The development of electric identification services and integration to the one entity are in a central position when the service supply of the company is developed. An entrance to the SOA-model services can be given though the portals. The new identification methods of spare parts have to be connected as web services to the portal using integration methods. From the spare parts identification point of view it is important to link the information of background systems to support the identification process for the whole lifecycle of products. In the case identification services of spare parts were integrated to the IBM WebSphere Portal by adding spare part documents from PDM-system. Furthermore, the data model required by the graphical identification system of spare parts was created. It makes the utilisation of the as built spare part structures from PDM system to the portal possible. New system was linked to portal. The following matters were seen as the future development potential. Integration of the information of maintenance systems, automatic follow-up and analysis of the need for maintenance, possibilities to use of RFID, development of mobile applications, automation of the business processes which are based on the identification of spare parts and constant developing of the information delivery.