Sähkömarkkinat mediassa
Oksanen, Mari (2007)
Kandidaatintyö
Oksanen, Mari
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200806061522
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200806061522
Tiivistelmä
Työssä oli tarkoituksena selvittää sähkömarkkinoiden ja median suhdetta. Eri lehtien arkistoista kerättiin sähkömarkkinoihin liittyviä juttuja vuodesta 1995 lähtien. Niitä verrattiin sähkömarkkinoiden tapahtumiin. Päällimmäisenä havaintona oli, että media reagoi voimakkaasti sähkömarkkinoiden tapahtumiin. Kun sähkön hinta nousee, myös artikkeleiden lukumäärä lisääntyy. Samalla asenteet markkinoita kohtaan muuttuvat positiivisista negatiivisiksi. Toisaalta markkinoilla on nähtävissä puolustajat ja vastustajat. Markkinoita puolustavat energia-alan ammattilaiset, jotka pitävät vapaata kauppaa hyvänä. Vastustajia ovat tavalliset sähkön kuluttajat. Aim of this study was to find out the relationship between electricity markets and media. The articles of the electricity markets were collected from the archives of the different newspapers since year 1995. The articles were compared to the development of electricity markets. Main finding was that media react strongly to the events of the electricity markets. When the price of electricity rises also the number of the articles multiplies. The attitudes towards electricity markets change from positive to negative at the same time. On the other hand, there are defenders and opponents at the markets. The defenders are the specialists of the energy branch and they think that free electricity trade is good. The opponents are the ordinary consumers of electricity.