Technology roadmap for new sales support and management system for crane manufacturing company
Hovi, Antti (2008)
Diplomityö
Hovi, Antti
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200812122253
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200812122253
Tiivistelmä
Sales configurators are essential tools for companies that offer complicated case specifically crafted products for customers. Most sophisticated of them are able to design an entire end product on the fly according to given constraints, calculate price for the offer and move the order into production. This thesis covers a sales configurator acquisition project in a large industrial company that offers cranes for its customers. The study spans the preliminary stages of a large-scale software purchase project starting from the specification of problem domain and ending up presenting the most viable software solution that fulfils the requirements for the new system.
The project consists of mapping usage environment, use cases, and collecting requirements that are expected from the new system. The collected requirements involve fitting the new sales system into enterprise application infrastructure, mitigating the risks involved in the project and specifying new features to the application whilst preserving all of the admired features of the old sales system currently used in the company.
The collected requirements were presented to a number of different sales software vendors who were asked to provide solution suggestions that would fulfil all the demands. All of the received solution proposals were exposed to an evaluation to determine the most feasible solutions, and the construction of evaluation criteria itself was a part of the study. The final outcome of this study is a short-list of the most feasible sales configurator solutions together with a description of how software purchase process in large enterprises work, and which aspects should be paid attention in large projects of similar kind. Myyntikonfiguraattorit ovat tärkeitä työkaluja yrityksissä, jotka tarjoavat vaativia asiakaskohtaisesti räätälöityjä tuotteitta loppuasiakkailleen. Hienostuneimmat näistä pystyvät ajonaikaisesti suunnittelemaan annettujen rajoitusten mukaisia lopullisia tuotteita, laskemaan niille hinnat ja siirtämään syntyneet tilaukset tuotantoon. Tässä työssä käydään läpi myyntikonfiguraattorin hankintaprojekti suuressa nostolaitteita valmistavassa teollisuusyrityksessä. Työ kattaa suuren tietojärjestelmähankintaprojektin alkaen ongelma-alueen kartoittamisesta ja päätyen lopulta sopivimman, vaatimukset täyttävän, järjestelmän valintaan.
Projekti koostuu käyttöympäristön ja käyttötapausten kartoittamisesta, sekä uudelta järjestelmältä edellytettävistä ominaisuuksista. Kerätyt vaatimukset käsittävät myyntijärjestelmän integroimisen yrityksen muihin järjestelmiin, riskien lieventämisen ja uusien ominaisuuksien lisäämisen järjestelmään siten, että yrityksen käytössä olevan vanhan myyntijärjestelmän parhaat ominaisuudet säilyvät myös tulevaisuudessa.
Vaatimukset esitettiin myyntijärjestelmiä tarjoaville ohjelmistoyrityksille, joilta pyydettiin ehdotelma edellytykset täyttävästä järjestelmästä. Saadut ehdotelmat asetettiin vertailuun, jossa pyrittiin löytämään toteuttamiskelpoisimmat vaihtoehdot seuraavaksi myyntijärjestelmäksi, vertailukriteereiden valinnan ollessa myös yksi osa tätä tutkimusta. Työn lopputuloksena syntyi lopullinen valintalista sopivimmista järjestelmätoimittajista sekä kuvaus tietojärjestelmän hankintaprosessin toiminnasta suuressa yrityksessä ja ulottuvuuksista, jotka tulisi huomioida vastaavissa projekteissa.
The project consists of mapping usage environment, use cases, and collecting requirements that are expected from the new system. The collected requirements involve fitting the new sales system into enterprise application infrastructure, mitigating the risks involved in the project and specifying new features to the application whilst preserving all of the admired features of the old sales system currently used in the company.
The collected requirements were presented to a number of different sales software vendors who were asked to provide solution suggestions that would fulfil all the demands. All of the received solution proposals were exposed to an evaluation to determine the most feasible solutions, and the construction of evaluation criteria itself was a part of the study. The final outcome of this study is a short-list of the most feasible sales configurator solutions together with a description of how software purchase process in large enterprises work, and which aspects should be paid attention in large projects of similar kind.
Projekti koostuu käyttöympäristön ja käyttötapausten kartoittamisesta, sekä uudelta järjestelmältä edellytettävistä ominaisuuksista. Kerätyt vaatimukset käsittävät myyntijärjestelmän integroimisen yrityksen muihin järjestelmiin, riskien lieventämisen ja uusien ominaisuuksien lisäämisen järjestelmään siten, että yrityksen käytössä olevan vanhan myyntijärjestelmän parhaat ominaisuudet säilyvät myös tulevaisuudessa.
Vaatimukset esitettiin myyntijärjestelmiä tarjoaville ohjelmistoyrityksille, joilta pyydettiin ehdotelma edellytykset täyttävästä järjestelmästä. Saadut ehdotelmat asetettiin vertailuun, jossa pyrittiin löytämään toteuttamiskelpoisimmat vaihtoehdot seuraavaksi myyntijärjestelmäksi, vertailukriteereiden valinnan ollessa myös yksi osa tätä tutkimusta. Työn lopputuloksena syntyi lopullinen valintalista sopivimmista järjestelmätoimittajista sekä kuvaus tietojärjestelmän hankintaprosessin toiminnasta suuressa yrityksessä ja ulottuvuuksista, jotka tulisi huomioida vastaavissa projekteissa.