Service Quality of ASPs (Application Service Providers): Case of an E-accounting Service
Roine, Henna (2008)
Kandidaatintyö
Roine, Henna
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200901141030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200901141030
Tiivistelmä
Service quality has been a hot topic in services marketing research since the ‘80s. Although it has been widely researched in the B2C context, as well as there is some research in the B2B side, it has received very little attention specifically in the context of the ASP (Application Service Provider) business model. The thesis uses streams of service quality literature in B2C and B2B as well as research of the ASP model to form a comprehensive understanding of service quality in the context of the ASPs. The empirical part consists of a case study of Netvisor, a fast-growing Finnish ASP providing e-accounting services. The key findings are that some traditional service quality dimensions seem to apply also in the ASP context and the relative importance of some dimensions differs with regard to different customer levels. Suggestions are made to improve the service quality of the case company. Palvelun laatua on tutkittu markkinoinnin kirjallisuudessa aina 80-luvulta lähtien. Vaikka tutkimuksia löytyykin runsaasti kuluttajapuolelta sekä jonkin verran myös B2B-puolelta, niin palvelun laatua ASP (Application Service Provider) –liiketoimintamallin yhteydessä on tutkittu huomattavan vähän. Tässä tutkielmassa käytetään hyväksi palvelun laadun tutkimusta kuluttaja- ja B2B-puolella sekä ASP-malliin liittyvää tutkimusta kokonaisvaltaisen käsityksen saamiseksi. Empiirinen osio koostuu case-tutkimuksesta, jossa käytetään esimerkkiyrityksenä Netvisoria, suomalaista nopeasti kasvavaa ASP-palveluntarjoajaa, jonka tuotteena on sähköinen taloushallinto. Tärkeimpiä löydöksiä ovat se, että osa perinteisen palvelun laadun ulottuvuuksista näyttäisivät sopivan kuvaamaan palvelun laatua myös ASP-mallin yhteydessä, sekä se, että joidenkin ulottuvuuksien suhteellinen tärkeys vaihtelee eri asiakasryhmien välillä. Tutkielmassa esitetään myös parannusehdotuksia case-yrityksen palvelun laadun suhteen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Rakenteinen palvelutuotemääritys palvelutarjoaman ja palveluiden elinkaaren aikaisen johtamisen tukena
Laitinen, Sari (2012)Työssä on tutkittu palveluiden tuotemääritystä ja rakenteista johtamista teollisen palveluliiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen tukena. Työ perustuu laajaan palveluiden johtamisen, teollisen palveluliiketoiminnan sekä ... -
Internet -palvelunhallinta
Asikainen, Aarre (2000)Internet -palvelunhallinnan rooli kasvaa tulevaisuudessa ja sen kehittäminen on yhä tärkeämpää. Palvelut kehittyvät monipuolisemmiksi, niiden laatu paranee ja käyttömäärät kasvavat. Erityisesti palveluiden sisällönhallinnan ... -
Servitization in the sales function : challenges and opportunities at the salesperson level
Vesterinen, Mikko (2019)Servitization has been an active research domain for most of 2000’s, although the terminology used has varied by the author. However, its effects on the sales function have only had modest attention. This study seeks to ...