Osaamisen johtaminen Suomen kunnissa
Hyrkäs, Elina (2009-02-12)
Väitöskirja
Hyrkäs, Elina
12.02.2009
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Acta Universitatis Lappeenrantaensis
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-214-717-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-214-717-2
Tiivistelmä
Kunnissa eletään muutosten aikaa, ja osaamisen johtamisella pyritään vastaamaan kehityksen mukanaan tuomiin haasteisiin. Osaamisen johtamista pidetäänkin tärkeänä asiana kuntien kehittämisessä. Viime vuosina osaamisen johtaminen on ollut voimakkaasti esillä myös yksityisellä sektorilla, jossa se on nähty tärkeänä elementtinä kilpailukyvyn kehittämisessä. Osaamisen johtaminen on toimintaa, jolla kehitetään yksilöiden ja organisaation osaamista sekä organisaation yhteistyövalmiutta. Osaamisen johtamisessa huomioidaan myös organisaatiolle asetetut strategiset tavoitteet. Tässä tutkimuksessa osaamisen johtaminen ankkuroidaan tietojohtamisen, henkilöstövoimavarojen johtamisen (HRM:n) ja oppivan organisaation viitekehyksiin. Tutkimusotteeksi on valittu kvantitatiivinen tutkimusote. Kvantitatiivinen tutkimusote mahdollistaa osaamisen johtamisen rakenteellisen analyysin ja kuvaamisen. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat kaikki Suomen 444 kuntaa vuonna 2004. Tutkimuksen tiedonkeruu suoritettiin lomakekyselyn avulla, ja tutkimus kohdistettiin kuntien henkilöstöasioiden asiantuntijoille. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli mallintaa ja kuvata osaamisen johtamista Suomen kunnissa. Tutkimusongelma liittyy kuntien osaamisen johtamisen nykytilaan ja tavoitteisiin sekä siihen, missä vaiheissa kunnat ovat osaamisen johtamisessaan. Kyselyn avulla tutkittiin myös kuntien halukkuutta kehittää osaamisen johtamistaan. Vastausten pohjalta analysoitiin lisäksi, mitkä asiat kunnissa vaikuttavat osaamisen johtamiseen. Tutkimuksen tuloksissa tulevat esille neljä erilaista kunnissa vallitsevaa osaamisen johtamisen orientaatiota: Strategiaohjattu yhteisöllinen orientaatio, Innovatiivinen orientaatio, Teknologinen orientaatio ja Strategialähtöinen järjestelmäorientaatio. Nämä neljä orientaatiota ovat tunnistettavissa myös taustakirjallisuudessa. Kunnat ryhmiteltiin orientaatioiden perusteella neljään ryhmään, jotka nimettiin seuraavasti: Innostuneet aloittelijat, Tekniset aloittelijat, Edistyneet ja Kehittyvät. Innostuneiden aloittelijoiden ryhmässä korostuu innovatiivinen orientaatio, mutta muut osaamisen johtamisen orientaatiot tulevat esille heikosti. Teknisten aloittelijoiden ryhmässä korostuu teknologinen orientaatio, mutta muut osaamisen johtamisen orientaatiot tulevat esille heikosti. Edistyneiden ryhmässä kaikki osaamisen johtamisen orientaatiot tulevat hyvin esille. Kehittyvien ryhmässä korostuvat sekä innovatiivinen että teknologinen orientaatio. Kuntien osaamisen johtamisen nykytilanne on murroksessa. Osaamisen johtaminen on suuressa osassa kunnista hyvässä vauhdissa, mutta kehitettävääkin on. Tietotekniset välineet osaamisen johtamisessa ovat hyvät useimmissa kunnissa. Tulevaisuuden osaamistarpeina pidetään erityisesti vuorovaikutustaitoja ja oman ammattialan osaamista. Kunnissa on myös huomioitu ainakin tavoitteiden tasolla tulevaisuus ja sen tuomat haasteet. Municipalities are in transition, and development means new challenges. In order to meet these challenges in the most effective way, municipal administration will have to concentrate on skilful competence management, which is closely linked to their organizational strategy. Competence management is important in the development of municipalities. In the past years the development of powerful competence management has also been essential for companies to reach competitiveness. The purpose of competence management is to help develop the competence of individuals and the organization as well as their ability to co-operate. In competence management, it is also important to notice the strategic goals of the organization. In this research, competence management is connected to the frameworks of knowledge management, human resource management (HRM) and the learning organization. This study utilizes quantitative methodology which makes it possible to analyze the structure of competence management. Data collection was based on a questionnaire, which was sent to all the 444 Finnish municipalities in the year 2004. The questionnaire was directed to municipal HR managers. The aim of this study is to model and describe competence management in Finnish municipalities. The key research question addressed here concerns the present and future competence management practices of municipal organizations, and in which stage municipalities are in their competence management. The willingness of the municipalities to develop their competence management is also enquired in a questionnaire. The results of the questionnaire were analyzed also so as to reveal which things interact with competence management. The results of the study bring out four different orientations of competence management in municipalities: strategy-controlled communal orientation, innovative orientation, technology orientation and strategy-based system orientation. These four orientations are also identifiable from the literature. Municipalities were clustered according to their orientations into four groups. Those four groups were named as Keen Beginners, Technical Beginners, Advanced and Dynamic. The group Keen Beginners emphasizes innovative orientation, whereas the other orientations of competence management appear more weakly. The group Technical Beginners emphasizes technological orientation, whereas the other orientations are less prominent. With the group Advanced all the orientations of competence management are quite strongly manifested. The group Dynamic emphasizes innovative orientation and technological orientation alike. The present state of competence management in the municipalities is in transition. It is off to a good start in most of the municipalities, even though there is still room to improve. Moreover, IT tools for competence management are in a good state in most of the municipalities. In the future, interaction skills and professional competence are considered as especially important competencies. The future and the challenges it will bring have been noticed in the municipalities at least at the level of target setting.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [1105]