IT-alan pk-yrityksen liiketoimintaympäristön analyysi ja markkinointistrategia
Bogdanoff, Veronika (2009)
Diplomityö
Bogdanoff, Veronika
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200903191247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200903191247
Tiivistelmä
Taloudellisen laman aikana monet yritykset pyrkivät tehostamaan omaa toimintaa tarkastelemalla uudelleen itselleen tärkeitä liiketoiminnan prosesseja. Tässä diplomityössä suoritetaan IT-alan pk-yrityksen liiketoimintaympäristön analyysi käyttäen SWOT- työkalua ja Porterin viiden voiman mallia. Tämän jälkeen selvitetään Yritys Oy:n asiakastarpeita sekä yrityksen tarjoomaa. Tämän jälkeen suoritetaan potentiaalisten asiakkaiden segmentointi. Jokaiselle segmentille muodostetaan oma tarjooma ja asemoidaan se. Asemointi tapahtuu muodostamalla jokaiselle segmentille omaa sanomaa, joka perustuu segmentin tarjoomaan. Segmentointi pyritään toteuttamaan asiakaslähtöisesti. Työn lopussa muodostetaan Yritys Oy:lle markkinointistrategia. During economic recession a lot of enterprises try to optimize own operations by examining again business processes which are important to them. The target of this thesis is to analyze business environment of small and middle size business of IT field using SWOT tool and Porter’s five forces model. After that there will be investigated Enterprise Co. customer needs and offering of enterprise. After that there will be carried out segmentation of potential customers. There will be created the special offering for each segment and performed the positioning of it. The positioning will be made by creating the special message to each segment. The message is based on offering of each segment. The segmentation will be performed as customer-oriented as possible. In the final part of the thesis the marketing strategy will be build for Enterprise Co.