Datanomiopiskelijat sosiaalisen median käyttäjinä
Hiltunen, Mika (2009)
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on tarkastella datanomiopiskelijoita sosiaalisen median käyttäjinä. Sosiaalisen median käyttö opetuksessa on nykypäivänä jo aika yleistä. Erilaisia sosiaalisen median keinoja käytetään jo kaikilla oppiasteilla. Opettajan on tärkeää tuntea eri palvelujen tarkoitukset ja soveltuvuus opetustilanteeseen. Työn tarkoitus on tutkia sosiaalisen median palveluja kuudesta eri näkökulmasta, jotka tukevat opetusta ja oppimista. Näitä ovat verkostoitumispalvelut, virtuaalimaailmat, sisällöllinen kirjoittaminen, verkko-oppimisympäristöt, videoverkkopalvelut ja verkkoviestintäpalvelut. Työssä tutkitaan Lappeenrannan Palvelualojen koulun datanomiopiskelijoiden sosiaalisen median palvelujen käyttämistä sekä kysytään käyttöaktiivisuutta ja mielipidettä palvelujen käyttämiseen opetuksessa. Tutkimustulokset antavat kuvan siitä, minkälaisia sosiaalisen median palveluja opiskelijat käyttävät. Tutkimus osoittaa, että datanomiopiskelijat käyttävät sosiaalisen median palveluja ahkerasti, erityisesti wikiä, blogia ja pikaviestimiä sekä Moodle-oppimisympäristöä. Tutkimuksen perusteella voidaan kehittää opetuksen laatua ja opetusmenetelmiä sosiaalisen median opetuskäyttöä tukevaksi. Opettajan rooli muuttuu sosiaalisen median palvelujen käytön myötä yhä enemmän ohjaavaksi ja tasa-arvoiseksi opiskelijoiden kanssa. Opetus muuttuu yhteisöllisemmäksi ja verkostoituneemmaksi. Opettajan ja opiskelijoiden vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu. Myös tulevaisuuden haasteet ja ennen kaikkea mahdollisuudet nousevat esiin. Opetuksen suunnittelussa on hyvä pystyä huomioimaan uudet mahdollisuudet ja käyttää niitä kattavasti. The purpose of my thesis is to examine datanome students as users of social media. The use of social media is relatively commonplace in today’s classroom with various methods of social media being adopted in all levels of education. It is essential for the teacher to be familiar with different services and how their functions and objectives meet the needs of teaching context. This thesis explores the services of social media from six perspectives which support teaching and learning. These are social networking website, virtual reality, communal writing, virtual learning environment, video network service and messaging service. The thesis researches the datanome students of Lappeenranta School of Services, focusing on how actively they use services of social media and what their opinion on the application of these services into teaching is. The results of the study reveal that the students are frequent users of social media services indicating that Wikipedia, blogs, instant messaging and Moodle-learning environment are among the most used services. The findings of this study can assist in developing the quality and methods of teaching to be more supportive to the needs of social media. By applying services of social media into teaching, teacher’s role alters towards being more guiding and equal with the students. As a result, teaching becomes increasingly network oriented and more communal. In addition, the importance of interactional skills of both students and teachers becomes more and more relevant. The study also discusses future challenges as well as possibilities regarding social media. New possibilities and their comprehensive application should be taken into account when planning teaching.