Ba in Virtual Communities
Latvanen, Sari (2009)
Tiivistelmä
Virtual communities – interactive networks in cyberspace seasoned with feelings – are a highly topical research theme. Besides academics, more and more companies ponder upon the nature and implications of the sense of virtual communities. This thesis takes a novel viewpoint on this research and examines virtual communities from virtual ba perspective. Ba is the space – in this case a virtual and a mental one, where knowledge based interaction occurs. The aim of this thesis is to clarify the concept of virtual ba, and the development and appearance of ba in virtual communities.
The scientific contribution of this qualitative case study is conceptual clarification and validation of the concept of virtual ba. The empirical part of the thesis examines blogs: Internet-based communication media, using data triangulation (observation, narratives and a thematic interview). The thesis provides insights into the development of virtual ba that has also managerial relevance. Virtuaaliyhteisöt – interaktiiviset tunnepohjaiset verkostot kyberavaruudessa ovat päivänpolttava tutkimusaihe. Tutkijoiden lisäksi yhä useampi yritys pohdiskelee virtuaalisen yhteisöllisyyden luonnetta ja virtuaaliyhteisöjen merkitystä. Tämä tutkielma lähestyy virtuaaliyhteisötutkimusta uudenlaisen näkökulman: virtuaalisen ba:n perspektiivistä. Ba on virtuaalinen ja mentaalinen tila, jossa tapahtuu tietoon perustuvaa vuorovaikutusta. Tutkielman tavoite on selkiyttää virtuaalisen ba:n käsitettä, sekä sen kehittymistä ja ilmenemistä virtuaaliyhteisöissä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tieteellinen kontribuutio on virtuaalisen ba:n käsitteellistäminen ja validointi. Tutkielman empiirinen aineisto tarkastelee Internetiin perustuvaa vuorovaikutteista mediaa, blogeja, aineistotriangulaation (havainnointi, narratiivit ja teemahaastattelu) avulla. Tutkielma tuo virtuaalisen ba:n kehittymisestä esille näkemyksiä, joilla on myös käytännön merkitystä.
The scientific contribution of this qualitative case study is conceptual clarification and validation of the concept of virtual ba. The empirical part of the thesis examines blogs: Internet-based communication media, using data triangulation (observation, narratives and a thematic interview). The thesis provides insights into the development of virtual ba that has also managerial relevance.
Tämän laadullisen tutkimuksen tieteellinen kontribuutio on virtuaalisen ba:n käsitteellistäminen ja validointi. Tutkielman empiirinen aineisto tarkastelee Internetiin perustuvaa vuorovaikutteista mediaa, blogeja, aineistotriangulaation (havainnointi, narratiivit ja teemahaastattelu) avulla. Tutkielma tuo virtuaalisen ba:n kehittymisestä esille näkemyksiä, joilla on myös käytännön merkitystä.