Hankinnan ja toimittajien suorituskyvyn kehittäminen
Sopanen, Tuula (2009)
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on luoda yksinkertaistettu malli, jota voidaan hyödyntää olemassa olevien toimittajien suorituskyvyn analysoinnissa ja sen perusteella tehtävässä kehitystyön pohjana. Tutkimuksen case-osuuden tavoitteena on testata mallin toimivuus ja käyttää sitä toimittajayhteistyön kehittämisessä. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään ennustamiseen, hankintaan, hankintaprosessiin, toimittajahallintaan, suorituskykyyn ja toimittajayhteistyöhön liittyviä näkökohtia ja menetelmiä. Toimittajahallinnan tärkeänä näkökohtana on toimittajien analysointi ja segmentointi niiden tärkeyden ja kriittisyyden perusteella. Hankinnan suorituskyvyllä on tärkeä merkitys yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Toimittajien suorituskyky vaikuttaa hankinnan suorituskykyyn ja luo tarpeen toimittajayhteistyön kehittämiselle. Kommunikointi ja sitoutuminen ovat tärkeät näkökohdat hankinnan ja toimittajan välisen yhteistyön kehittämisessä. Yhteistyötä voidaan kehittää tutkimuksessa luodun toimittajayhteistyön analysoinnin ja kehittämisen –mallin avulla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritykselle on erittäin tärkeää tehdä yhteistyötä tärkeiden ja kriittisten toimittajien kanssa suorituskyvyn parantamiseksi. Hankinta voi saavuttaa omat tavoitteensa tekemällä yhteistyötä toimittajiensa kanssa ja tällöin se edesauttaa koko yritystä saavuttamaan tavoitteensa. Toimittajayhteistyön analysoinnin ja kehittämisen -mallin avulla kehitystyöstä tulee järjestelmällistä ja vaikuttavaa. Se auttaa hankintaa ja toimittajaa ymmärtämään kehitystyön tärkeys ja merkitys. The main aim of this study is to develop a model that could be benefited in analysing the performance of existing suppliers and used as the base of the development work. The aim of case part is to test the functionality of the model and use it in supplier development project. In theory part of the study is introduced the factors and methods of forecasting, sourcing, sourcing process, supplier relationship management and performance and supplier relationships. The important factor of supplier management is the supplier analysis and segmentation based on their importance and criticality. The performance of sourcing is very important issue in obtaining the company’s goals. The performance of the suppliers affects to the performance of sourcing and creates the need for development of supplier cooperation. Cooperation can be developed with the help of the model of analysing and developing of supplier relationship. As the conclusion of this study can be said that it is very important for the company to work together with the important and critical suppliers for improving the performance. Sourcing can obtain its goals by working together with its suppliers. At the same time sourcing helps the whole company to obtain its goals. With the help of the model of analysing and developing of supplier relationship the development work is systematic and impressive. It also helps sourcing and suppliers to understand the importance of development work.