Toimitustäsmällisyyden suunnittelumenetelmä
Jantunen, Antero (1994-11-25)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Väitöskirja
Jantunen, Antero
25.11.1994
Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu
Tieteellisiä julkaisuja - Research Papers
Tiivistelmä
Tutkimuksen ongelma on toimitusten ajallisen täsmällisyyden heikkeneminen kuljetuspolkujen pidentyessä ja erillisten suoritteitten lukumäärän kasvaessa. Näin usein tapahtuu toiminnan kansainvälistyessä. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää menetelmä, jolla toimitusten ajallista täsmällisyyttä voidaan suunnitella ja ohjata sekä sen tavoitteet saavuttaa yllä todetusta kehityksestä huolimatta. Aluksi tutkimuksessa on jäsennetty toimitustäsmällisyyden nivoutumista yritys ja markkinointistrategioiden sekä tavoitteiden kokonaisuuteen. Täsmällisyyden merkitystä on myös tarkasteltu yleisesti yritysten kilpailutekijänä. Seuraavaksi on kehitetty interaktiivinen menetelmä, jonka avulla voidaan suunnitella yksittäisen toimituksen ajallista täsmällisyyttä. Toimituksen suoritteet ja niiden vaihtoehdot on kuvattu kvantifioituna, suunnattuna graafina eli verkkona. Ensin on tarkasteltu tilannetta, jossa suoritteiden kestot ovat vakiot ja sitten suoritteiden keston hajonnan huomioon ottavaa menetelmää, jonka avulla on löydettävissä kustannuksiltaan halvin, riittävän täsmällinen ja luotettava ratkaisu. Menetelmän soveltamista on tarkasteltu yleisesti sekä tulo että lähtölogistiikassa, dynaamisessa toimitussuoritetta koskevassa paatoksen teossa ja erilaisissa erityistapauksissa. Täsmällisyystavoitteitten asettamista ja muuttujia on tarkasteltu yleisesti ja käytännön soveltamisen kannalta. Käytännön soveltamista on kokeiltu valitun kohdeyrityksen esimerkkitilanteessa. Menetelmän toimivuutta on testattu simuloimalla sen ja perinteisesti suunniteltujen tehdastoimitusten sekä paikallisvarastosta tehtävien toimitusten tuloksia ja kustannuksia sekä vertaamalla niitä keskenään. Analyysin lopuksi on tarkasteltu esimerkkitilannetta logistisena kokonaisuutena lisäämällä vertailuun muitten kustannuskomponenttien ja lisäarvon vaikutus. Lopussa on käsitelty menetelmän käytännön soveltuvuusprofiilia ja jatkotutkimusaiheita. Yhteenvetona on todettu kehitetyn menetelmän tekevän täsmällisyyttä korostavan toimitusstrategian luotettavan toteuttamisen mahdolliseksi. Sen on taas todettu voivan olla edullinen vaihtoehto, jos täsmällisyydellä on markkina arvoa ja merkitystä pitkän tähtäimen menestystekijänä. The value to the customer is created by a combination of product and related services. Service includes delivery times and on time delivery performance among other things. Both of these tend to become worse when companies grow more international, because the transport becomes longer multistage operation. At the same time customers tend to value on time delivery performance higher due to their JIT policy or due to better planning systems than used earlier by them. This method has been created to plan the transport such a way that the chosen accuracy on the delivery time can be reached on the chosen confidence level and through the cheapest costs. The potential transport means and routes are described as a network. The method is first presented for deterministic case and then expanded to the solution in circumstances, where distributions of the durations of the single activities are assumed being available from statistics or through evaluation by professionals, respectively as in the well known PERT method. In the case uncertainties prevail, the method describes, how by placing the possibly necessary float time the most economical acceptable way, the required accuracy with defined confidence level is reached. The method is tested by simulating the results in a chosen actual case. The results show that the method is applicable in the studied case and also gives economical advantages. The method is applicable as well in in bound logistics even the studied case is of product distribution. The levels of interactivity and complexity of the applied network are inversely proportional and can be chosen freely for each application. In the longer run the method accumulates the knowledge through the same mechanism, what is common for many artificial intelligence applications. The information technology application has been mentioned among other topics as one area of further research and development. As a conclusion of the method, it is proposed generating a useful tool for a strategic marketing alternative emphasizing delivery accuracy in cases, where the accuracy has got market value as a service factor and importance as a success factor in the longer run.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [1070]