Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Creating a customer profitability accounting model

Vassinen, Heini (2009)

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Diplomityö

Vassinen, Heini
2009

Näytä kaikki kuvailutiedot

Tiivistelmä

Customer profitability accounting is a well-researched topic in the academic field, and it has been proved to posses rather undisputable benefits. However, the calculation of the customer profitabilities can be challenging, therefore the usage of the accounting is not self-explanatory in organizations. The aim of this study was to create a customer profitability accounting model for a wholesales unit in the case company to function as a sales management tool.

The literature review of the study presents certain fundamental issues related to customer profitability accounting, in addition a theoretical framework for accounting model design is provided. The creation of the model was commenced by setting the requirements for it and examining the foundation of the model design, which consisted of for instance price setting and cost structure of products. This was followed by selecting approaches to the creation of the model. The result of the study was an accounting model, for which a determination of included revenues and costs was executed, along with the formulation of an allocation criteria of the costs. Lastly, the customer profitabilities were calculated in accordance with the accounting principles and the calculation logic of the model. The attained figures proved the model to provide an appropriate solution for obtaining the customer profitabilities and thus to use the accounting information as a sales management tool in for instance decision making and negotiation situations.
 
Asiakaskannattavuuslaskenta on akateemisesti laajalti tutkittu aihe, jolla on osoitettu olevan kiistattomia hyötyjä. Siitä huolimatta asiakaskannattavuuksien laskentaan käytännössä liittyy monia haasteita, joiden vuoksi laskennan käyttö organisaatioissa ei ole itsestäänselvyys. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli luoda asiakaskannattavuuslaskentamalli myynnin johtamisen työkaluksi kohdeyrityksen tukkumyyntiyksikölle.

Tutkimuksen teoreettinen osio koostuu asiakaskannattavuuslaskentaan olennaisesti liittyvien asioiden esittelystä, lisäksi osio sisältää teoreettisen viitekehyksen laskentamallin suunnittelulle. Mallin suunnittelu aloitettiin vaatimusten asettelulla sekä tutkimalla mallin rakentamisen lähtökohtia, kuten tuotteiden hinnoittelua ja kustannusrakennetta. Tämän jälkeen valittiin tietyt lähestymistavat mallin luomiselle. Tutkimuksen tuloksena muodostui laskentamalli, jolla määriteltiin laskentaan sisällytettävät tulot ja kustannukset, sekä muodostettiin kustannusten jakoperusteet. Työn viimeisenä vaiheena laskettiin asiakaskannattavuudet mallin laskentaperiaatteiden ja -logiikan mukaisesti. Laskennasta saadut kannattavuusluvut osoittivat, että malli tarjoaa soveltuvan ratkaisun asiakaskannattavuuksien laskennalle siten, että laskennan tuottamaa informaatiota voidaan hyödyntää myynnin johtamisen välineenä muun muassa päätöksenteko- ja neuvottelutilanteissa.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11932]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Johdon laskentatoimen innovaatiot 1990–2012 ja tulevaisuuden trendit 

    Maijanen, Markus; Kontiokorpi, Kari (2012)
    Johdon laskentatoimen alalla ei ole ollut 1990-luvulla esitettyjen Balanced Scorecardin ja toimintolaskennan jälkeen merkittäviä innovaatioita suuressa mittakaavassa. Työssä selvitetään millaisia innovaatioita näiden kahden ...
  • Digitaalisen taloushallinnon käyttöönoton vaikutuksia mikro- ja pk-yrityksissä 

    Numminen, Harri (2020)
    Kirjanpidon tai laajemmin taloushallinnon järjestäminen on yrityksille lakisääteinen velvollisuus. Kirjanpidon on annettava riittävä ja luotettava kuva yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Teknisen kehityksen ansiosta ...
  • Sähköisen taloushallinnon vaikutukset tilitoimiston työskentelytapoihin Case-yrityksessä 

    Mononen, Elina (2015)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia ja haasteita sähköinen taloushallinto tuo tilitoimistoille ja miten ne vaikuttavat työskentelyyn. Vaikka sähköisiä taloushallinnon järjestelmiä on tutkittu ...
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste