Sosiaalisen median hyödyntäminen ohjelmistoalan yrityksessä
Eronen, Virve (2009)
Diplomityö
Eronen, Virve
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200908042002
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200908042002
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin sosiaalista mediaa ja sen työvälineitä yritysten näkökannalta. Kirjallisuuden pohjalta selvitettiin sosiaalisen median käsitteitä, nykytilaa ja teknologioita sekä miten niitä voitaisiin parhaiten hyödyntää yrityksissä. Työn tavoitteena oli laatia suositus käyttöönotettavista Web 2.0 –teknologioista toimeksiantajayritykseen MaestroYhtiöihin. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa selvitettiin kirjallisuuden avulla sosiaalisen median nykytilaa yrityskäytössä. Teorian ja toimeksiantajayrityksen kanssa käytyjen keskustelujen perusteella laadittiin ehdotus sosiaalisen median käyttöönotosta kyseisessä yrityksessä. Ehdotuksena oli luoda sosiaalisen median strategia, jossa määritellään Web 2.0 –teknologioiden käyttö yrityksessä sekä sisäisesti että ulkoisesti. Strategiassa tulisi rajata, resursoida ja asettaa tavoitteet MaestroYhtiöiden sosiaalisen median käytölle, yrityksen näkyvyydelle erilaisissa virtuaaliyhteisöissä sekä Web 2.0 –teknologioiden hyödyntämiselle verkkoliiketoiminnassa. Samassa yhteydessä haluttiin päivittää myös asiakasyhteistyön ylläpitoon tarkoitettu Maestro ProForum vastaamaan nykyisiä ja tulevia asiakastarpeita. The purpose of this study was to examine social media and its tools from the point of view of enterprises. The concepts of social media, its present state and its technologies and how to best utilize them in enterprises were defined on the basis of literature. The aim of the study was to compose recommendation of the Web 2.0 –technologies to be introduced in the target company MaestroYhtiöt. The theoretical basis of the study was to investigate be means of literature the present state of social media in enterprises. A proposal for introduction of social media on the company MaestroYhtiöt was made on the basis of the theoretical background and discussions with the target company representatives. The proposal was to create a strategy for social media in which the application of Web 2.0 –technologies in the company is defined both internally and externally. The objectives of the utilization of social media in MaestroYhtiöt, the visibility of the company in virtual communities and the utilization of Web 2.0 –techologies in web-based business should be defined in the strategy. In connection with this it was desired that Maestro ProForum, which is designed to maintain co-operation with clients, should be updated to meet the present and for the coming requirements of the clients.