Opetuksen kehittäminen Lappeenrannan teknillisen yliopiston tuotantotalouden osastolla - työtä, leipää ja sirkushuveja
Taipale-Erävala, Kyllikki (2009)
Diplomityö
Taipale-Erävala, Kyllikki
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200910142242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200910142242
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli koota Lappeenrannan teknillisen yliopiston tuotantotalouden osaston opetuksen kehittämisen historiatiedot ja henkilöstön mielipide vuosien 2000–2008 aikana tehdystä kehittämistyöstä organisaation jatkokehittämistä ja viestintää varten. Työn aihepiiri käsittelee organisaation kehittämistä (kehittymistä) yksilön ja organisaation oppimisen näkökulmasta.
Historiatiedot on kerätty osaston henkilökunnalta ja saaduista dokumenteista. Henkilöstön palautteen kerääminen kehittämistyöstä toteutettiin laadullisena tutkimuksena suorittamalla 32 henkilökohtaista haastattelua.
Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi on saatu onnistuneen kehittämisen malli, jossa yksilön ja organisaation kehittymiseen vaikuttavat vahvasti yksilötasolla tarve ja konkreettinen päämäärä. Koko organisaatiossa on lisäksi huomioitava muina osina systematiikka, yhteisöllisyys ja tietämyksen (osaamisen) hallinta. The objective was to collect historical data and staff viewpoints on the improvement of education during 2000-2008 for the purposes of further development and communication. The topic area deals with the organization's development from an individual and organizational learning perspective.
Historical data was collected from personnel and from documents. Employee feedback on the improvement work was collected in a qualitative study through 32 personal interviews.
The key result of this research was the identification of a successful improvement model in which individual and organizational evolution is strongly influenced by the individual’s need and a concrete goal. The entire organization must also take into account the framework created by systematics, community and knowledge management.
Historiatiedot on kerätty osaston henkilökunnalta ja saaduista dokumenteista. Henkilöstön palautteen kerääminen kehittämistyöstä toteutettiin laadullisena tutkimuksena suorittamalla 32 henkilökohtaista haastattelua.
Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi on saatu onnistuneen kehittämisen malli, jossa yksilön ja organisaation kehittymiseen vaikuttavat vahvasti yksilötasolla tarve ja konkreettinen päämäärä. Koko organisaatiossa on lisäksi huomioitava muina osina systematiikka, yhteisöllisyys ja tietämyksen (osaamisen) hallinta.
Historical data was collected from personnel and from documents. Employee feedback on the improvement work was collected in a qualitative study through 32 personal interviews.
The key result of this research was the identification of a successful improvement model in which individual and organizational evolution is strongly influenced by the individual’s need and a concrete goal. The entire organization must also take into account the framework created by systematics, community and knowledge management.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Työssäoppimisen tukeminen rahoitusalan organisaatiossa digitalisaation muokatessa toimintaympäristöä
Kurtelius, Piia (2017)Muutos on vallitseva olosuhde digitalisoituvissa organisaatioissa ja on toiminut muutosvoimana toimeksiantajaorganisaatiossa jo vuosia. Muutoksen myötä on tullut ajankohtaiseksi tarkistaa, tukevatko nykyiset välineet ... -
Evaluation of an eLearning pilot course based on user experiences: corporate case study
Keronen, Maarit (2003)Diplomityön tavoitteena oli arvioida sähköisen oppimisen soveltuvuutta kohdeyrityksessä ja selvittää, voidaanko luokkahuonekoulutusta korvata sähköisen oppimisen kursseilla. Tietojärjestelmän raportoinnista tehtiin sähköisen ... -
Digitaalisten oppimateriaalien tuottaminen ja uudelleenkäytettävyys
Moilanen, Tomi (2006)Työssä tarkastellaan digitaalisten oppimateriaalien tuottamiseen ja käyttöön liittyviä ongelmia sekä oppimateriaalien digitaalisuuden mukanaan tuomia etuja ja haittoja. Työssä perehdytään digitaalisten oppimateriaalien ...