Tuotannon tuotetiedonhallintajärjestelmän kehittäminen monitehdasyritykselle
Zhou, Lu Hua (2009)
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli kehittää monitehdasympäristöön siirtyneen pk-yrityksen tuotannon tuotetiedonhallintaa. Hajautettu tuotanto ja verkostoituminen oli luonut uusia haasteita ja vaatimuksia tuotetiedonhallinnalle. Teoriaosassa selvitettiin mitä tuotannon tuotetiedoilla tarkoitetaan, mitä osa-alueita on hallittava sekä miten niitä voitaisiin hallita kansainvälisesti verkostoituneen yrityksen näkökulmasta. Näiden lisäksi kartoitettiin ja vertailtiin erilaisia kehittämisvaihtoehtoja. Teorioista luotiin itsearviointityökalu kohdeyrityksen tuotannon tuotetiedon nykytilan kuvausta ja –analyysia varten. Löydetyt kehittämistarpeet priorisoitiin ja valituille kehityskohteille pohdittiin ratkaisuehdotuksia kaksivaiheisen kehittämismallin mukaisesti. The object of this thesis was to develop the production product data management of a case company that had been shift to operate in a multi-plant environment. The decentralized production and the networking had created new needs and challenges to the product data management. In theoretical part, the production product data, the elements that need to be managed and the control mechanisms are studied from the view of an internationally networked company. In addition, different development options were defined and compared. Basic on the theoretical part – a self evaluation tool was created and it was used in describing and analyzing the current state of production product data management in the case company. The found development needs were prioritized and for the chosen development targets, the solutions were defined and proposed according the two phase development model.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Tuotehallinnan kehittäminen ICT-palveluyrityksessä
Airola, Tomi (2016)Tuotehallinta on yrityksissä keskeinen arvoa tuottava toiminto, joka hallinnoi ja johtaa tuotteiden elinkaarta aina ideavaiheesta tuotteiden lopettamiseen saakka. Tuotteiden hyvän kilpailukyvyn kautta yritys saa kilpailuetua ... -
Establishment of the product portfolio management function and its relation to operational efficiency in a customer-oriented company
Hongisto, Joona (2025)As companies grow and globalize, a systematic and effective Product Portfolio Management becomes essential for driving customer engagement and competitiveness, supporting growth, and ensuring long-term profitability. While ... -
A customer-oriented product phase down process in a global company
Helynranta, Viola (2017)Companies product portfolio shows how well companies answer to customer requirements and needs. To make product portfolios competitive and comprehensive, older and unprofitable products must be phased down. The objective ...