Knowledge Sharing in a Virtual Learning Community
Hulkkonen, Kirsi (2009)
Tiivistelmä
The focus of this Master’s Thesis is on knowledge sharing in a virtual Learning community. The theoretical part of this study aims at presenting the theory of knowledge sharing, competence development and learning in virtual teams. The features of successful learning organizations as well as enablers of effective knowledge sharing in virtual communities are also introduced to the reader in the theoretical framework.
The empirical research for this study was realized in a global ICT company, specifically in its Human Resources business unit. The research consisted of two rounds of online questionnaires, which were conducted among all the members of the virtual Learning community. The research aim was to find shared opinions concerning the features of a successful virtual Learning community. The analysis of the data in this study was conducted using a qualitative research methodology.
The empirical research showed that the main important features of a successful virtual Learning community are members’ passion towards the community way of working as well as the relevance of the content in the virtual community. In general, it was found that knowledge sharing and competence development are important matters in dynamic organizations as well as virtual communities as method and tool for sharing knowledge and hence increasing both individual and organizational knowledge. This is proved by theoretical and by empirical research in this study. Tässä Pro Gradu –tutkielmassa tutkitaan tiedon jakamista virtuaalisessa yhteisössä nimeltään Learning community. Työn teoreettisessa osuudessa esitellään tiedon jakamisen teoriaa, oppimista sekä osaamisen kehittämistä virtuaalisessa yhteisössä. Teoriaosuus tutkii myös menestyksekkään oppivan organisaation taustoja sekä niitä tekijöitä, jotka edesauttavat tehokasta tiedonjakoa virtuaalisissa yhteisöissä.
Tämän tutkielman empiirinen osuus tehtiin globaalin IT-yrityksen henkilöstöhallinnon osastolla. Empiirinen tutkimus koostui kahdesta kyselytutkimuksesta, jotka suoritettiin virtuaalisen web-työkalun avulla. Kyselyssä olivat mukana kaikki virtuaalisen Learning communityn jäsenet. Tutkimuksessa oli tarkoitus saada vastauksia virtuaalisen yhteisön jäseniltä koskien menestyksellisen virtuaalisen yhteisön piirteitä. Tulokset analysoitiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää.
Empiirinen tutkimus osoitti, että menestyksellisen virtuaalisen yhteisön tärkeimpiä tekijöitä ovat jäsenten halu omistautua yhteisölle sekä se, että virtuaalisessa yhteisössä oleva materiaali on asiaankuuluvaa ja merkityksellistä. Sekä empiirisessä että teoreettisessa tutkimuksessa tuli ilmi, että tiedonjako ja osaamisen kehittäminen ovat tärkeitä tekijöitä dynaamisissa työyhteisöissä. Virtuaaliset yhteisöt palvelevat hyvin tiedonjakoa ja näin ollen lisäävät niin yksilön kuin organisaationkin tietämystä.
The empirical research for this study was realized in a global ICT company, specifically in its Human Resources business unit. The research consisted of two rounds of online questionnaires, which were conducted among all the members of the virtual Learning community. The research aim was to find shared opinions concerning the features of a successful virtual Learning community. The analysis of the data in this study was conducted using a qualitative research methodology.
The empirical research showed that the main important features of a successful virtual Learning community are members’ passion towards the community way of working as well as the relevance of the content in the virtual community. In general, it was found that knowledge sharing and competence development are important matters in dynamic organizations as well as virtual communities as method and tool for sharing knowledge and hence increasing both individual and organizational knowledge. This is proved by theoretical and by empirical research in this study.
Tämän tutkielman empiirinen osuus tehtiin globaalin IT-yrityksen henkilöstöhallinnon osastolla. Empiirinen tutkimus koostui kahdesta kyselytutkimuksesta, jotka suoritettiin virtuaalisen web-työkalun avulla. Kyselyssä olivat mukana kaikki virtuaalisen Learning communityn jäsenet. Tutkimuksessa oli tarkoitus saada vastauksia virtuaalisen yhteisön jäseniltä koskien menestyksellisen virtuaalisen yhteisön piirteitä. Tulokset analysoitiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää.
Empiirinen tutkimus osoitti, että menestyksellisen virtuaalisen yhteisön tärkeimpiä tekijöitä ovat jäsenten halu omistautua yhteisölle sekä se, että virtuaalisessa yhteisössä oleva materiaali on asiaankuuluvaa ja merkityksellistä. Sekä empiirisessä että teoreettisessa tutkimuksessa tuli ilmi, että tiedonjako ja osaamisen kehittäminen ovat tärkeitä tekijöitä dynaamisissa työyhteisöissä. Virtuaaliset yhteisöt palvelevat hyvin tiedonjakoa ja näin ollen lisäävät niin yksilön kuin organisaationkin tietämystä.