Projektimarkkinoinnin haasteet ja suhteiden tunnistaminen
Tiihonen, Aki (2010)
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyössä oli tavoitteena tutkia projektimarkkinointiin liittyviä haasteita, joita Andritz Oy Wood Processing on kohdannut yhdessä sellu- ja paperiteollisuuden projektissa ja kolmessa puupohjaisen biomassavoimalaitoksen projektissa. Työn tarkoitus oli nostaa esille millaisia yhteisiä haasteita näiden tutkittujen projektien välillä on olemassa ja mihin työn kohteena olevan yrityksen tulisi keskittyä projektimarkkinointiprosessissa.
Teoriaosiossa käsitellään monipuolisesti projektiliiketoimintaan liittyviä teorioita. Ensimmäiseksi tarkastellaan projektimarkkinointi- ja projektimarkkinointiprosessimalleja. Näiden jälkeen tutkitaan D-U-C-mallia (epäjatkuvuus, ainutkertaisuus ja monimutkaisuus), joka esiintyy hyvin monen tutkijan tutkimuksissa, kun käsitellään projektiliiketoimintaa. Lopuksi teoriaosiossa tarkastellaan asiakassuhteita ja miljööanalyysia projektiliiketoiminnassa.
Tutkimuksen empiirisessä ensimmäisessä osiossa käydään läpi projektimarkkinointiin liittyvät haasteet, jotka löytyivät tutkituista tapausesimerkeistä. Tämän jälkeen jokaisesta projektista on laadittu miljöökartoitus, jonka perusteella nähdään projektien miljöiden vaihtelevuus. Viimeisenä asiana empiirisessä osiossa käydään läpi perusteet, jotka vaikuttivat projektitoimittajan valintaan.
Teoreettisen ja empiirisen aineiston pohjalta on laadittu yritykselle suosituksia, joiden uskotaan parantavan yrityksen kilpailukykyä projektiliiketoiminnassa. Esiin nousseet asiat projektimarkkinoinnissa ovat monille itsestään selvyyksiä, mutta niiden toteuttamisessa on vielä paljon kehitettävää. The objective of this study was to investigate the challenges in project market-ing encountered by Andritz Oy Wood Processing in one pulp and paper mill project and three wood-based biomass power plant projects. The purpose was to establish the common challenges of projects of this nature in order for the company to refer to the study in its efforts to focus resources in its project marketing processes of the future.
The theory part widely handles theories connected with project business in general. At first different project marketing- and project marketing process models are explained. In the theory part the D-U-C model (discontinuity, uniqueness and complexity), which comes up in studies of several researchers connected with project business, is also explained in some detail. And as a ba-sis for analysis, customer relationships and environmental analysis in project business are also dealt with in the theory part.
The first empirical part of the study concentrates on the challenges in project marketing that were found in the case examples, selected together with the company. After the empirical study an environmental analysis was made of each project, showing the variability of project environments.
On the basis of the theoretical and empirical materials, recommendations were prepared for the company to improve the company's competitiveness in pro-ject business in general. In most part, the basic issues of project marketing that came up during the study are matters of standard practice in everyday busi-ness, but as in many cases, putting the theories into practice still requires fur-ther development.
Teoriaosiossa käsitellään monipuolisesti projektiliiketoimintaan liittyviä teorioita. Ensimmäiseksi tarkastellaan projektimarkkinointi- ja projektimarkkinointiprosessimalleja. Näiden jälkeen tutkitaan D-U-C-mallia (epäjatkuvuus, ainutkertaisuus ja monimutkaisuus), joka esiintyy hyvin monen tutkijan tutkimuksissa, kun käsitellään projektiliiketoimintaa. Lopuksi teoriaosiossa tarkastellaan asiakassuhteita ja miljööanalyysia projektiliiketoiminnassa.
Tutkimuksen empiirisessä ensimmäisessä osiossa käydään läpi projektimarkkinointiin liittyvät haasteet, jotka löytyivät tutkituista tapausesimerkeistä. Tämän jälkeen jokaisesta projektista on laadittu miljöökartoitus, jonka perusteella nähdään projektien miljöiden vaihtelevuus. Viimeisenä asiana empiirisessä osiossa käydään läpi perusteet, jotka vaikuttivat projektitoimittajan valintaan.
Teoreettisen ja empiirisen aineiston pohjalta on laadittu yritykselle suosituksia, joiden uskotaan parantavan yrityksen kilpailukykyä projektiliiketoiminnassa. Esiin nousseet asiat projektimarkkinoinnissa ovat monille itsestään selvyyksiä, mutta niiden toteuttamisessa on vielä paljon kehitettävää.
The theory part widely handles theories connected with project business in general. At first different project marketing- and project marketing process models are explained. In the theory part the D-U-C model (discontinuity, uniqueness and complexity), which comes up in studies of several researchers connected with project business, is also explained in some detail. And as a ba-sis for analysis, customer relationships and environmental analysis in project business are also dealt with in the theory part.
The first empirical part of the study concentrates on the challenges in project marketing that were found in the case examples, selected together with the company. After the empirical study an environmental analysis was made of each project, showing the variability of project environments.
On the basis of the theoretical and empirical materials, recommendations were prepared for the company to improve the company's competitiveness in pro-ject business in general. In most part, the basic issues of project marketing that came up during the study are matters of standard practice in everyday busi-ness, but as in many cases, putting the theories into practice still requires fur-ther development.