Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HTML-teknologian hyödyntäminen Web-sovelluksen prototypoinnissa

Wallin, Marko (2010)

Katso/Avaa
nbnfi-fe201004151674.pdf (1.375Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Wallin, Marko
2010

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201004151674

Tiivistelmä

Käyttöliittymä on rajapinta käyttäjän ja järjestelmän tarjoamien toimintojen välillä ja sen toimivuus vaikuttaa toimintojen suorittamiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Täten sovelluksen suunnitteluvaiheessa on hyvä arvioida käyttöliittymän ja sen toimintojen laatua ja kokeilla ideoiden toimivuutta rakentamalla asiasta prototyyppejä. Prototypoinnilla voidaan tunnistaa ja korjata mahdolliset ongelmat jo suunnittelupöydällä.

Tämä diplomityö käsittelee Web-sovelluksen kehityksen aikana toteutettua käyttöliittymän ja sen toimintojen prototypointia. Käyttöliittymien mallintamista voidaan toteuttaa erilaisilla menetelmillä, joita työssä käydään läpi teknologisista näkökulmista eli miten prototypointimenetelmiä voidaan soveltaa projektin eri vaiheissa. Prototypoinnin apuna käytettäviin työkaluihin luodaan lyhyt katsaus esitellen yleisellä tasolla muutamia eri sovelluskategorian ohjelmistoja ja lisäksi käsitellään suunnittelumallien hyödyntämistä.

Työ osoittaa, että yleisiä prototypointimenetelmiä ja -periaatteita voidaan soveltaa Web-sovellusten prototypoinnissa. Prototypointi on hyödyllistä aloittaa luonnostelemalla ja jatkaa aikaisessa vaiheessa HTML-malleihin, joilla päästään lähelle toteutuksen teknologioita ja mallintamaan sovelluksen luonnetta, ilmettä, tuntumaa ja vuorovaikutusta. HTML-prototyypeistä voidaan jalostaa sekoitetun tarkkuuden malleja ja ne toimivat toteutuksen perustana. Jatkokehityksessä ideoita voidaan esittää useilla eri tarkkuuden tekniikoilla.
 
User interfaces in every things are interfaces between the user and the functions which it is providing and thus the importance of usability and functionality can't be underestimated. With prototyping we can evaluate and examine different possibilities and usability issues in the design phases and produce better user interfaces.

This Master's Thesis is about the prototyping of Web applications' user interfaces and functionalities approaching the issue from technical point of view. The subject is dealt with reviewing different prototyping methods and how to use them in different stages of software development project. The work also goes through some prototyping tools and design patterns which are briefly examined and evaluated when prototyping Web applications.

In overall it is shown that the general prototyping methods and principles can be applied to the prototyping of Web applications' user interfaces and functionalities. It is worthwhile to start prototyping with sketching and move to HTML based models at early stages so we get quickly near the final technology and to design the characteristics, the look and feel and the interactions. HTML prototypes can be used develope mixed fidelity prototypes and are usable for the foundation for development stage. Further development issues can be prototyped with different low, mixed and high fidelity technologies.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11666]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste