Idea- ja innovaatioporfolion hallinta
Maunula, Melina; Raiko, Antti (2010)
Kandidaatintyö
Maunula, Melina
Raiko, Antti
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201005111841
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201005111841
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan idea- ja innovaatioportfolion hallintaa, portfoliojohtamista sekä näihin soveltuvia erilaisia menetelmiä yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena on luoda yleiskatsaus yleisimpiin käytettyihin menetelmiin ja viitekehyksiin. Lähteinä työssä on käytetty sähköisiä tietokantoja ja alan kirjallisuutta. Käytetyimmät portfolion hallintamenetelmät voidaan jakaa neljään ryhmään: taloudelliset ja rahamääräiset mittarit, liiketoimintastrategiat, portfoliokartat tai kupla-diagrammit, scorecard:it eli pisteytystaulukot sekä tarkistuslistat. Idea- ja innovaatioportfolion hallinnan tavoitteena on luoda yrityksen kannalta mahdollisimman tehokas ja tuottava portfolio, joka on kuitenkin linjassa yrityksen strategian kanssa. Portfolion projekteille jaettavissa olevat resurssit ovat niukat, joten resurssien jakoon ja tehokkaaseen hyödyntämiseen tulee kiinnittää huomiota. Portfolion tasapainottamiseksi on hyvä tarkastella kehitys- ja tutkimusprojektien määrää, kokoa ja riskiä. Teknologiatiekartta on yrityksen strateginen työkalu, jolla se voi suunnata toimintaansa kohti sen visiota. Teknologiatiekartta koostuu yrityksen valitsemista markkinoista, niille suunnatuista tuotteista tai palveluista, sekä näiden vaatimista tuotekehitysprojekteista ja teknologioista. Projektien etenemistä voidaan tarkastella stage-gate -mallin avulla. Stage-gate jakaa projektin porteilla eri vaiheisiin. Jokaisen portin läpäistäkseen projektin tulee täyttää sille asetetut vaatimukset.
Menetelmät eivät takaa menestystä, vaan yrityksen on valittava itselleen sopivat menetelmät siten, että ne tukevat portfoliojohtamista ja sopivat yhteen yrityskulttuurin kanssa. Pelkkä mittareihin tuijottaminen ei riitä, vaan niiden taakse on myös osattava katsoa ja huomioida yrityksen strategia. This study examines the idea and innovation, portfolio management, portfolio management as well as suitable methods from the company point of view. The aim is to provide an overview of the most common methods and frameworks used in the area. Sources used has been electronic databases and relevant literature. Commonly used techniques in portfolio management can be divided into four categories: economic and monetary indicators, business strategies, portfolio roadmaps or bubble diagrams, scorecards, ie scoring tables and checklists. The objective of the idea and innovation portfolio management is to create as efficient and productive portfolio for the company, which is in line with the company strategy. The available resources for the projects in the porfolio are scarce, so the careful attention should pe paid in the allocation of resources and in efficient usage. To balance the porfolio it's good to take a look at the number, size and risk of the research and development projects. Technology Roadmap is a strategic business tool which the company can use to focus its operations to achieve it's vision. Technology Roadmap is composed of the selected markets, segmented products or services, as well as the required R & D projects and technologies. Project progression can be viewed with a stage-gate model. Stage-gate divides the project at the gates to various stages. To pass each gate the project must meet the set requirements. Anyt set of methods do not guarantee success, but the company must choose a suitable set of methods in such way that they support the portfolio management and that they are compatible with the corporate culture. Plain staring at gauges is not enough, but it's important to see behind the gauges and take the company's strategy in account.
Menetelmät eivät takaa menestystä, vaan yrityksen on valittava itselleen sopivat menetelmät siten, että ne tukevat portfoliojohtamista ja sopivat yhteen yrityskulttuurin kanssa. Pelkkä mittareihin tuijottaminen ei riitä, vaan niiden taakse on myös osattava katsoa ja huomioida yrityksen strategia.