The relationship between first-order capabilities and online innovations. A comparative case study on the publishing sector.
Valanto, Vera (2010)
Pro gradu -tutkielma
Valanto, Vera
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201007282247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201007282247
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to study the relationship between firstorder capabilities and online innovations. First-order capabilities can be divided into market and technology capabilities, and they play an important role in the production of innovations.
The study was carried out in publishing industry, where many changes have taken place in the online environment during the last few years. In the empirical research, four companies were studied, two magazine publishers and two newspaper publishers. The analysis was done in two phases; first every case was analyzed alone and then the cases were compared in cross-case analysis.
The most important finding was the positive impact of market capability to the production of online innovations. The study also increased understanding about the relationship between market and technology capabilities and online innovations in general. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tutkia ensimmäisen asteen kyvykkyyksien ja online-innovaatioiden välistä suhdetta. Ensimmäisen asteen kyvykkyydet voidaan jakaa markkina- ja teknologiakyvykkyyksiin joiden voidaan ajatella olevan tärkeitä innovaatioiden tuottamisessa.
Tutkimus toteutettiin lehtikustannusalalla, jossa on viime vuosien aikana tapahtunut paljon muutoksia verkkoympäristössä. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin neljää yritystä, joista kaksi oli aikakausilehtikustantajaa ja kaksi sanomalehtikustantajaa. Analyysi toteutettiin kahdella tasolla, ensiksi tarkastelemalla kutakin tapausta erikseen ja tämän jälkeen asettaen ne rinnakkain vertailtavaksi.
Tärkein tutkimustulos oli havainto siitä, että erityisesti markkinakyvykkyys vaikutti positiivisesti uusien online-innovaatioiden syntyyn. Lisäksi tutkimus lisäsi ymmärrystä markkina- ja teknologiakyvykkyyksien ja onlineinnovaatioiden suhteesta yleisesti.
The study was carried out in publishing industry, where many changes have taken place in the online environment during the last few years. In the empirical research, four companies were studied, two magazine publishers and two newspaper publishers. The analysis was done in two phases; first every case was analyzed alone and then the cases were compared in cross-case analysis.
The most important finding was the positive impact of market capability to the production of online innovations. The study also increased understanding about the relationship between market and technology capabilities and online innovations in general.
Tutkimus toteutettiin lehtikustannusalalla, jossa on viime vuosien aikana tapahtunut paljon muutoksia verkkoympäristössä. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin neljää yritystä, joista kaksi oli aikakausilehtikustantajaa ja kaksi sanomalehtikustantajaa. Analyysi toteutettiin kahdella tasolla, ensiksi tarkastelemalla kutakin tapausta erikseen ja tämän jälkeen asettaen ne rinnakkain vertailtavaksi.
Tärkein tutkimustulos oli havainto siitä, että erityisesti markkinakyvykkyys vaikutti positiivisesti uusien online-innovaatioiden syntyyn. Lisäksi tutkimus lisäsi ymmärrystä markkina- ja teknologiakyvykkyyksien ja onlineinnovaatioiden suhteesta yleisesti.