Use Of Systems Approach with Total Quality Management in Industrial Organizations
Sarkkinen, Minna (2010)
Tiivistelmä
The objective of the work has been to study why systems thinking should be used in combination with TQM, what are the main benefits of the integration and how it could best be done.
The work analyzes the development of systems thinking and TQM with time and the main differences between them. The work defines prerequisites for adopting a systems approach and the organizational factors which embody the development of an efficient learning organization. The work proposes a model based on combination of an interactive management model and redesign to be used for application of systems approach with TQM in practice.
The results of the work indicate that there are clear differences between systems thinking and TQM which justify their combination. Systems approach provides an additional complementary perspective to quality management. TQM is focused on optimizing operations at the operational level while interactive management and redesign of organization are focused on optimization operations at the conceptual level providing a holistic system for value generation. The empirical study demonstrates the applicability of the proposed model in one case study company but its application is tenable and possible also beyond this particular company. System dynamic modeling and other systems based techniques like cognitive mapping are useful methods for increasing understanding and learning about the behavior of systems. The empirical study emphasizes the importance of using a proper early warning system. Työn tavoitteena on ollut tutkia, mitä etuja systeemiajattelun soveltaminen laatuajattelun (TQM) yhteydessä tarjoaa ja miten ne voidaan yhdistää. Työssä analysoidaan systeemiajattelun ja laatuajattelun kehittymistä sekä niiden välisiä eroja. Työssä määritetään organisaation tehokkaan oppimisen ja systeemiajattelun vaatimia edellytyksiä.
Työn tarkoituksena on ollut kehittää käytännössä sovellettava ratkaisukonsepti. Työssä esitetään uutta mallia, joka perustuu interaktiiviseen johtamismalliin ja organisaation uudelleensuunnitteluun, käytettäväksi systeemiajattelun ja TQM-järjestelmän yhdistämisen pohjana.
Tulokset osoittavat, että TQM-mallien ja systeemiajattelun välillä on selvästi havaittavia eroja, ja että niiden yhdistetty käyttö on perusteltua. Systeemiajattelu antaa erilaisen ja TQM-menetelmää täydentävän näkökulman laatujohtamiseen. TQM keskittyy toimintojen optimointiin operatiivisella tasolla, kun taas interaktiivinen johtamismalli ja organisaation uudelleensuunnittelu kohdistuvat toimintojen optimointiin konseptuaalisella tasolla tarjoten kokonaisvaltaisen järjestelmän arvon luonnille, joka on organisaation perimmäinen tarkoitus. Empiirinen tutkimus soveltaa mallia yhdessä esimerkkiyrityksessä, mutta se on paikkansapitävä ja sovellettavissa myös muissa organisaatioissa. Systeemidynaaminen mallinnus ja muiden systeemipohjaisten menetelmien käyttö, kuten kognitiivisten karttojen käyttö, ovat hyödyllisiä menetelmiä joiden avulla voidaan lisätä ymmärtämistä ja oppimista systeemien käyttäytymisestä. Empiirinen tutkimus osoittaa tehokkaan ennakkovaroitusjärjestelmän käytön tärkeyden.
The work analyzes the development of systems thinking and TQM with time and the main differences between them. The work defines prerequisites for adopting a systems approach and the organizational factors which embody the development of an efficient learning organization. The work proposes a model based on combination of an interactive management model and redesign to be used for application of systems approach with TQM in practice.
The results of the work indicate that there are clear differences between systems thinking and TQM which justify their combination. Systems approach provides an additional complementary perspective to quality management. TQM is focused on optimizing operations at the operational level while interactive management and redesign of organization are focused on optimization operations at the conceptual level providing a holistic system for value generation. The empirical study demonstrates the applicability of the proposed model in one case study company but its application is tenable and possible also beyond this particular company. System dynamic modeling and other systems based techniques like cognitive mapping are useful methods for increasing understanding and learning about the behavior of systems. The empirical study emphasizes the importance of using a proper early warning system.
Työn tarkoituksena on ollut kehittää käytännössä sovellettava ratkaisukonsepti. Työssä esitetään uutta mallia, joka perustuu interaktiiviseen johtamismalliin ja organisaation uudelleensuunnitteluun, käytettäväksi systeemiajattelun ja TQM-järjestelmän yhdistämisen pohjana.
Tulokset osoittavat, että TQM-mallien ja systeemiajattelun välillä on selvästi havaittavia eroja, ja että niiden yhdistetty käyttö on perusteltua. Systeemiajattelu antaa erilaisen ja TQM-menetelmää täydentävän näkökulman laatujohtamiseen. TQM keskittyy toimintojen optimointiin operatiivisella tasolla, kun taas interaktiivinen johtamismalli ja organisaation uudelleensuunnittelu kohdistuvat toimintojen optimointiin konseptuaalisella tasolla tarjoten kokonaisvaltaisen järjestelmän arvon luonnille, joka on organisaation perimmäinen tarkoitus. Empiirinen tutkimus soveltaa mallia yhdessä esimerkkiyrityksessä, mutta se on paikkansapitävä ja sovellettavissa myös muissa organisaatioissa. Systeemidynaaminen mallinnus ja muiden systeemipohjaisten menetelmien käyttö, kuten kognitiivisten karttojen käyttö, ovat hyödyllisiä menetelmiä joiden avulla voidaan lisätä ymmärtämistä ja oppimista systeemien käyttäytymisestä. Empiirinen tutkimus osoittaa tehokkaan ennakkovaroitusjärjestelmän käytön tärkeyden.