Luottamuksen rooli hiljaisen tietämyksen jakamisessa
Kukkola, Susanna (2010)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Kukkola, Susanna
2010
Tiivistelmä
Pro gradu – tutkielman tavoitteena oli tutkia luottamuksen roolia hiljaisen
tietämyksen jakamisessa. Työn teoreettisena tavoitteena oli selvittää
luottamuksen tukemisen ja rakentamisen keinoja hiljaisen tietämyksen jakamisen
tueksi yhdistämällä hiljaista tietämystä ja luottamusta koskeva kirjallisuus.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli tuoda teoria käytännön tasolle ja selvittää
miten hiljaisen tietämyksen jakamista voidaan edistää luottamuksen avulla.
Tässä tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota empiirisen aineiston
tutkimusmenetelmänä yhdistämällä kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen ja kyselyn avulla. Empiirisen
tutkimuksen kohteena oli hiljaisen tietämyksen jakaminen tiimikontekstissa ja
luottamuksen rooli siinä. Tutkimuksen perusteella saatiin selkeä kuva siitä, mihin
hiljaisen tietämyksen jakamisen tekijöihin luottamus vaikuttaa ja millaisia
seuraamuksia luottamuksella on hiljaisen tietämyksen jakamiseen. Tutkimuksen
tulokset tukivat aiempia empiirisiä tutkimustuloksia tunnepohjaisen ja
järkiperäisen luottamuksen osalta. Tässä tutkimuksessa tulokset myös osoittivat,
että luottamuksen merkitys tiimin toimintaan, hiljaisen tietämyksen jakamiseen,
yhteistyöhön, sitoutumiseen sekä motivaatioon on merkittävä. Tämä on hyvä
tiedostaa ja siihen tulee kiinnittää tietoisesti huomiota koko organisaation
kehittämisen työkaluna. The main objective of this Master’s Thesis was to study the role of trust in
sharing tacit knowledge. The theoretical aim of the research was to study
ways of promoting and building trust to support tacit knowledge sharing by
combining literature concerning of tacit knowledge and trust. The empirical
aim of the research was to bring theoretical findings to the practical level
and to clarify how to promote tacit knowledge sharing with trust.
The method triangulation has been used in this research. The empirical
material was collected through qualitative interviews and quantitative
survey. Applicable results of these interviews and survey were attached to
the thesis. The tacit knowledge sharing in continuous improvement team
context was the focus of my research. The research results gave a clear
picture of what factors of tacit knowledge sharing trust has an effect on,
and what are the consequences of trust into the tacit knowledge sharing
process. These findings were partly supported regarding affect- and
cognitive based trust by earlier researchers. The findings also showed that
the impact of trust to the teamwork, tacit knowledge sharing, co-operation,
commitment and motivation is significant. The importance of trust in a
future teamwork and tacit knowledge sharing process needs to be
acknowledged and paid attention as the organizational tool of
development.
tietämyksen jakamisessa. Työn teoreettisena tavoitteena oli selvittää
luottamuksen tukemisen ja rakentamisen keinoja hiljaisen tietämyksen jakamisen
tueksi yhdistämällä hiljaista tietämystä ja luottamusta koskeva kirjallisuus.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli tuoda teoria käytännön tasolle ja selvittää
miten hiljaisen tietämyksen jakamista voidaan edistää luottamuksen avulla.
Tässä tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota empiirisen aineiston
tutkimusmenetelmänä yhdistämällä kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen ja kyselyn avulla. Empiirisen
tutkimuksen kohteena oli hiljaisen tietämyksen jakaminen tiimikontekstissa ja
luottamuksen rooli siinä. Tutkimuksen perusteella saatiin selkeä kuva siitä, mihin
hiljaisen tietämyksen jakamisen tekijöihin luottamus vaikuttaa ja millaisia
seuraamuksia luottamuksella on hiljaisen tietämyksen jakamiseen. Tutkimuksen
tulokset tukivat aiempia empiirisiä tutkimustuloksia tunnepohjaisen ja
järkiperäisen luottamuksen osalta. Tässä tutkimuksessa tulokset myös osoittivat,
että luottamuksen merkitys tiimin toimintaan, hiljaisen tietämyksen jakamiseen,
yhteistyöhön, sitoutumiseen sekä motivaatioon on merkittävä. Tämä on hyvä
tiedostaa ja siihen tulee kiinnittää tietoisesti huomiota koko organisaation
kehittämisen työkaluna.
sharing tacit knowledge. The theoretical aim of the research was to study
ways of promoting and building trust to support tacit knowledge sharing by
combining literature concerning of tacit knowledge and trust. The empirical
aim of the research was to bring theoretical findings to the practical level
and to clarify how to promote tacit knowledge sharing with trust.
The method triangulation has been used in this research. The empirical
material was collected through qualitative interviews and quantitative
survey. Applicable results of these interviews and survey were attached to
the thesis. The tacit knowledge sharing in continuous improvement team
context was the focus of my research. The research results gave a clear
picture of what factors of tacit knowledge sharing trust has an effect on,
and what are the consequences of trust into the tacit knowledge sharing
process. These findings were partly supported regarding affect- and
cognitive based trust by earlier researchers. The findings also showed that
the impact of trust to the teamwork, tacit knowledge sharing, co-operation,
commitment and motivation is significant. The importance of trust in a
future teamwork and tacit knowledge sharing process needs to be
acknowledged and paid attention as the organizational tool of
development.