Viestintää ja vuorovaikutusta Jukolan Osuuskaupassa
Rossi, Anna-Mari (2010)
Pro gradu -tutkielma
Rossi, Anna-Mari
2010
Tiivistelmä
Aktiivinen ja kehittyvä viestintä on välttämätöntä kaikille organisaatioille. Osuustoiminnassa sillä on erityinen merkitys, koska asiakas, omistaja ja jopa työntekijä on sama henkilö. Tämän pro gradu-tutkielman tarkoitukse-na oli selvittää, kuinka viestintää ja vuorovaikutusta voisi kehittää Jukolan Osuuskaupassa.
Osuuskaupan eri ryhmät eli asiakasomistajat, työntekijät, esimiehet, toimi-tusjohtaja, hallinto, asiakastoimikunta ja osuuskunnan kokous ovat tärkeitä viestintään ja vuorovaikutukseen osallistujia. Työssä tarkasteltiin sisäistä viestintää sekä viestintää osuuskaupan ja asiakasomistajien välillä. Empi-riaosuutta varten haastateltiin seitsemää työntekijää ja viittä esimiestä. Hallinnon jäsenille kysymykset lähetettiin sähköpostilla ja asiakastoimi-kunnan jäsenille postitse.
Tutkimus osoitti, että asiakasomistajien suorissa ja epäsuorissa vaikutta-mismahdollisuuksissa on kehitettävää. Myös palveluun ja emotionaaliseen viestintään vaikuttaisi olevan tarvetta panostaa. Lisäksi S-Pankin tehtäviä pidettiin monimutkaisina. Sisäisen viestinnän onnistumiseen näyttää suu-resti vaikuttavan esimiesten taidot. Henkilökunnan keskuudessa näyttäisi olevan tarvetta myös yleisille tilaisuuksille sekä paremmin kohdennetulle viestinnälle. Dynamic communication is essential for all organizations. Its meaning has been emphasized in co-operative societies, because of the combination of customer, owner and even employee. The purpose of this masters´ thesis was to investigate how it would be possible to develop communication and interaction in Jukola Cooperative Store.
There are different groups like customer-owners, employees, managers, the managing director, the administration and the general meeting in Jukola Cooperative Store. It is important that they all are participating in communication and interaction. The internal communication and also the communication with the customer-owners were reviewed in this study. For the empirical part 7 employees and 5 managers from the different posts were interviewed. The questions on the subject were mailed also to the officials of administrative bodies and sent to the members of customer committee.
According to this study there seems to be need to develop members´ pos-sibilities in direct and indirect influence. For example the service activity and emotional communication could be developed. Also the tasks of S-Bank were considered to be difficult. The success of the internal commu-nication and interaction depend largely on the skills of managers. There seems to be demand for common affairs and better allocated messages among the personnel.
Osuuskaupan eri ryhmät eli asiakasomistajat, työntekijät, esimiehet, toimi-tusjohtaja, hallinto, asiakastoimikunta ja osuuskunnan kokous ovat tärkeitä viestintään ja vuorovaikutukseen osallistujia. Työssä tarkasteltiin sisäistä viestintää sekä viestintää osuuskaupan ja asiakasomistajien välillä. Empi-riaosuutta varten haastateltiin seitsemää työntekijää ja viittä esimiestä. Hallinnon jäsenille kysymykset lähetettiin sähköpostilla ja asiakastoimi-kunnan jäsenille postitse.
Tutkimus osoitti, että asiakasomistajien suorissa ja epäsuorissa vaikutta-mismahdollisuuksissa on kehitettävää. Myös palveluun ja emotionaaliseen viestintään vaikuttaisi olevan tarvetta panostaa. Lisäksi S-Pankin tehtäviä pidettiin monimutkaisina. Sisäisen viestinnän onnistumiseen näyttää suu-resti vaikuttavan esimiesten taidot. Henkilökunnan keskuudessa näyttäisi olevan tarvetta myös yleisille tilaisuuksille sekä paremmin kohdennetulle viestinnälle.
There are different groups like customer-owners, employees, managers, the managing director, the administration and the general meeting in Jukola Cooperative Store. It is important that they all are participating in communication and interaction. The internal communication and also the communication with the customer-owners were reviewed in this study. For the empirical part 7 employees and 5 managers from the different posts were interviewed. The questions on the subject were mailed also to the officials of administrative bodies and sent to the members of customer committee.
According to this study there seems to be need to develop members´ pos-sibilities in direct and indirect influence. For example the service activity and emotional communication could be developed. Also the tasks of S-Bank were considered to be difficult. The success of the internal commu-nication and interaction depend largely on the skills of managers. There seems to be demand for common affairs and better allocated messages among the personnel.