Aloittavan yrityksen kilpailustrategia. Case: Yritys Oy
Helander, Aleksi (2010)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Helander, Aleksi
2010
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli tutkia matkailupalveluliiketoiminnassa aloittavan Yritys Oy:n ydinkyvykkyyksiä, strategisia vaihtoehtoja, pääkilpailijoita sekä potentiaalisia asiakkaita ja suhteuttaa ne yrityksen käytettävissä oleviin resursseihin sekä toimintaympäristöön kilpailustrategian määrittämiseksi. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena case- eli tapaustutkimuksena aineistotriangulaatiota soveltaen.
Tutkielman teoriaosissa selvitettiin palveluliiketoiminnan, kilpailun, kilpailija-analyysin, verkostoitumisen sekä henkilökohtaisen myyntityön teoreettiset lähtökohdat, joita edelleen sovellettiin tutkielman empiirisessä kyselytutkimuksessa sekä avoimissa haastatteluissa.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että Yritys Oy:llä on käytössään resursseja, jotka mahdollistavat hyvät lähtökohdat valitun kilpailustrategian menestykselliseen implementointiin. The objective of this study was to examine the start-up company Yritys Oy’s core competencies, strategic options, main competitors, potential customers and operational environment and adapt them to the company’s available resources in order to create competitive strategy for the company.
The study was conducted as a qualitative case study. The used research method was triangulation of research material. Service business, competition, competitor analysis, networking and personal selling were clarified in the theoretical parts of the thesis and which were further applied in the empirical questionnaire and in the open interview.
As a result of the study it could be stated that Yritys Oy has resources that enables company to implement chosen competitive strategy successfully.
Tutkielman teoriaosissa selvitettiin palveluliiketoiminnan, kilpailun, kilpailija-analyysin, verkostoitumisen sekä henkilökohtaisen myyntityön teoreettiset lähtökohdat, joita edelleen sovellettiin tutkielman empiirisessä kyselytutkimuksessa sekä avoimissa haastatteluissa.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että Yritys Oy:llä on käytössään resursseja, jotka mahdollistavat hyvät lähtökohdat valitun kilpailustrategian menestykselliseen implementointiin.
The study was conducted as a qualitative case study. The used research method was triangulation of research material. Service business, competition, competitor analysis, networking and personal selling were clarified in the theoretical parts of the thesis and which were further applied in the empirical questionnaire and in the open interview.
As a result of the study it could be stated that Yritys Oy has resources that enables company to implement chosen competitive strategy successfully.