Real-time Musical Pair Improvisation on Mobile Devices
Gynther, Mikko (2011)
Diplomityö
Gynther, Mikko
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201012173125
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201012173125
Tiivistelmä
This thesis discusses the design and implementation of a real-time musical pair improvisation scenario for mobile devices. In the scenario transferring musical information over a network connection was required. The suitability of available wireless communication technologies was evaluated and communication was analyzed and designed on multiple layers of TCP/IP protocol stack. Also an application layer protocol was designed and implemented for the scenario.
The implementation was integrated into a mobile musical software for children using available software components and libraries although the used platform lead to hardware and software constraints. Software limitations were taken into account in design. The results show that real-time musical improvisation can be implemented with wireless communication and mobile technology. The results also show that link layer had the most significant effect on real-time communication in the scenario. Tämä työ käsittelee reaaliaikaisen musiikki-improvisaation suunnittelua ja toteutusta mobiililaitteille. Improvisaatio tapahtuu pareittain ja perustuu musiikillisen informaation siirtoon verkkoyhteyden yli. Käytettävissä olleiden langattomien teknologioiden soveltuvuutta arvioitiin ja kommunikointia analysoitiin ja suunniteltiin useilla TCP/IP -protokollapinon kerroksilla. Myös sovelluskerroksen protokolla suunniteltiin ja toteutettiin.
Toteutus integroitiin lasten mobiiliin musiikkisovellukseen käytettävissä olleita ohjelmistokomponentteja ja -kirjastoja hyödyntäen, vaikka ympäristö asetti laitteisto- ja ohjelmistorajoitteita. Ohjelmistokomponenttien puutteet huomioitiin suunnittelussa. Työn tulokset osoittavat, että musiikki-improvisaatio voidaan toteuttaa langattoman tiedonsiirron ja mobiiliteknologian avulla. Tulokset osoittavat myös, että linkkikerroksella oli suurin merkitys kommunikaation reaaliaikaisuuteen.
The implementation was integrated into a mobile musical software for children using available software components and libraries although the used platform lead to hardware and software constraints. Software limitations were taken into account in design. The results show that real-time musical improvisation can be implemented with wireless communication and mobile technology. The results also show that link layer had the most significant effect on real-time communication in the scenario.
Toteutus integroitiin lasten mobiiliin musiikkisovellukseen käytettävissä olleita ohjelmistokomponentteja ja -kirjastoja hyödyntäen, vaikka ympäristö asetti laitteisto- ja ohjelmistorajoitteita. Ohjelmistokomponenttien puutteet huomioitiin suunnittelussa. Työn tulokset osoittavat, että musiikki-improvisaatio voidaan toteuttaa langattoman tiedonsiirron ja mobiiliteknologian avulla. Tulokset osoittavat myös, että linkkikerroksella oli suurin merkitys kommunikaation reaaliaikaisuuteen.