Terveyskaupan erikoisliikkeen menestystarina: strategia ja houkuttelevuus yritysostajan perspektiivistä
Viitikko, Olli (2011)
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tiivistetysti edesauttaa Lappeenrannan Lifeterveyskaupan yritysmyyntiprosessia kuvailemalla kohdeyrityksen strategiaa, menestystekijöitä ja houkuttelevuutta yritysostajan näkökulma huomioiden siten, että niiden hahmottaminen ja omaksuminen helpottuu yritysostajalle. Tutkielman sisältöä voidaan hyödyntää yritysmyyntiprosessissa sellaisenaan tai tarpeen mukaan muunneltuna. Tutkielma on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka sisältää piirteitä käsite- ja toiminta-analyyttisestä sekä osin nomoteettisesta tutkimusotteesta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kohdeyrityksen strategia on asiakaslähtöinen. Perusstrategia kohdeyrityksessä on riippuvainen kilpailijakontekstista, mutta useimmissa tapauksissa kilpailuetu perustuu differointiin. Suurena terveyskaupan erikoisliikkeenä voidaan hyödyntää myös suuruuden ekonomiaa. Yrityksen toiminta on alalle fokusoitua. Life-terveyskauppaketjuun kuuluminen ja erinomainen liiketilan sijainti ovat olleet tärkeitä tekijöitä menestyksessä. Runsas mainonta, suuri neuvotteluvoima toimittajiin nähden, tuoteportfolion hallinta, osaava henkilöstö ja hyvät sopimusehdot ovat edesauttaneet menestystä.
Venäjä-potentiaali Lappeenrannassa on suuri. Markkina-asema on talousaseman ohella erinomainen ja hyödyksi sekä yritykselle että yritysostajalle. The summarized objective of this thesis is to support the selling process of Life Lappeenranta health store by describing its strategy, success factors, and attractiveness from a corporate buyer’s perspective. The study can be utilized as such or with modifications. This is a qualitative case study because the research material was gathered with semi-structured theme interviews. The methodology used in the thesis combines conceptual, action-oriented, and partially nomothetic approaches. The strategy of the case company is clearly customer-oriented. The company’s generic strategy is dependable on competitors but in most cases the competitive advantage is based ondifferentiation. As a large health store, the company can also benefit from cost leadership. Activities have been focused as a specialized health store. One important feature behind the success of the company is being a part of the Life health store chain. Intense advertising, utilizing the bargaining power against suppliers, focused product range, competent personnel, and inexpensive contract terms have helped to succeed.
The Russian potential is major in Lappeenranta. Company’s market position and financial prerequisites are excellent. In addition, the location of company’s business premises is vital.
Venäjä-potentiaali Lappeenrannassa on suuri. Markkina-asema on talousaseman ohella erinomainen ja hyödyksi sekä yritykselle että yritysostajalle.
The Russian potential is major in Lappeenranta. Company’s market position and financial prerequisites are excellent. In addition, the location of company’s business premises is vital.