Liiketoimintaprosessien mittaaminen ja mallintaminen
Ilvonen, Sami (2011)
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkitaan mallintamista ja mittaamista osana liiketoimintaproses-sien parantamista, sekä näiden asioiden kuvaamista soveltuvalla työkalulla. Ensin esitetään teoreettinen viitekehys siihen, kuinka prosesseja voidaan mitata ja mal-lintaa. Sitten raportoidaan käytännössä suoritettu kehitystyö, jolle on määritetty lähtö- ja tavoitetila. Työn onnistumista mitataan johtajahaastatteluin ja saatuja tuloksia verrataan teoriaan.
Tutkimuksessa yhdistettiin analyyttinen mallinrakennus, tieteellinen ongelman-ratkaisutoiminta sekä konsultointi tarkoituksena saada aikaan kohde organisaati-olle sopiva konstruktio esitettyyn ongelmaan. Johtajahaastattelut analysoitiin ja suoritettiin kvalitatiivinen tarveanalyysi. Haastatteluja täydennettiin muulla kerä-tyllä aineistolla ja analyysin tarkkuutta pyritään kasvattamaan eri lähdeaineistojen ristivertailuilla.
Yrityksissä on niin liiketoiminnalle elintärkeitä ydinprosesseja kuin niitä tukevia tukiprosessejakin. Niiden toiminta perustuu ennalta suunniteltuihin ja uudelleen-käytettäviin menetelmiin. Prosessit tulee sopeuttaa yrityksen arkkitehtuuriin ja niitä on jatkuvasti kehitettävä. Kehittäminen voidaan toteuttaa suurilla kertamuu-toksilla, jatkuvalla laadun parantamisella tai niiden yhdistelmänä.
Mallintamisella ja mittaamisella on tärkeä tehtävä liiketoimintaprosessien kehit-tämisessä. Niiden avulla voidaan helpottaa erityisesti prosessien suunnittelua luomalla konkreettisia malleja ja mittareita prosesseista. Toteutuksessa käytettiin prototyyppilähestymistapaa ja työn onnistumista arvioivat yhtiön johtajat. Tutki-muksen tuloksia ovat eri tason prosessimallit, joiden luomisessa käytettiin eri mallintamistekniikoita, sekä mittaristot mittaamaan yrityksen tuottavuutta ja te-hokkuutta. In this study investigate process modeling and measuring as a part of the business process development. Also how to describe these with the planned tool. First, study present a theoretical context for the development and modeling and meas-uring of the processes. This is followed by the report of a practically implemented development assignment, for which an initial and a target state were defined. The success of the work is then measured with the management interviews and the acquired results are compared to the theory.
This study combines analytic model building, scientific problem solving method and consulting to getting correct construction for presented problem. Manage-ment interviews have been analyzed and qualitative means analysis has conduct-ed. Interviews were further supplemented with other collected material and accu-racy of the analysis has risen with cross comparison of materials.
Companies have vital core business processes and support processes to uphold them. Their operation is based on re-usable methods that are planned in advance. Processes need to be adapted to the architecture of an organization and they have to be constantly developed. The development can be accomplished by radical one-time changes, by continuous improvement of quality or by combining the two.
Modeling and measuring plays an important role in business process development and especially the planning of processes can be facilitated by creating concrete models and indicators of them. A prototype method was employed in the imple-mentation, and directors assessed the success of the work. The outcomes of the research are process models different layers, created with different modeling techniques and also indicators to measure company productivity and efficiency.
Tutkimuksessa yhdistettiin analyyttinen mallinrakennus, tieteellinen ongelman-ratkaisutoiminta sekä konsultointi tarkoituksena saada aikaan kohde organisaati-olle sopiva konstruktio esitettyyn ongelmaan. Johtajahaastattelut analysoitiin ja suoritettiin kvalitatiivinen tarveanalyysi. Haastatteluja täydennettiin muulla kerä-tyllä aineistolla ja analyysin tarkkuutta pyritään kasvattamaan eri lähdeaineistojen ristivertailuilla.
Yrityksissä on niin liiketoiminnalle elintärkeitä ydinprosesseja kuin niitä tukevia tukiprosessejakin. Niiden toiminta perustuu ennalta suunniteltuihin ja uudelleen-käytettäviin menetelmiin. Prosessit tulee sopeuttaa yrityksen arkkitehtuuriin ja niitä on jatkuvasti kehitettävä. Kehittäminen voidaan toteuttaa suurilla kertamuu-toksilla, jatkuvalla laadun parantamisella tai niiden yhdistelmänä.
Mallintamisella ja mittaamisella on tärkeä tehtävä liiketoimintaprosessien kehit-tämisessä. Niiden avulla voidaan helpottaa erityisesti prosessien suunnittelua luomalla konkreettisia malleja ja mittareita prosesseista. Toteutuksessa käytettiin prototyyppilähestymistapaa ja työn onnistumista arvioivat yhtiön johtajat. Tutki-muksen tuloksia ovat eri tason prosessimallit, joiden luomisessa käytettiin eri mallintamistekniikoita, sekä mittaristot mittaamaan yrityksen tuottavuutta ja te-hokkuutta.
This study combines analytic model building, scientific problem solving method and consulting to getting correct construction for presented problem. Manage-ment interviews have been analyzed and qualitative means analysis has conduct-ed. Interviews were further supplemented with other collected material and accu-racy of the analysis has risen with cross comparison of materials.
Companies have vital core business processes and support processes to uphold them. Their operation is based on re-usable methods that are planned in advance. Processes need to be adapted to the architecture of an organization and they have to be constantly developed. The development can be accomplished by radical one-time changes, by continuous improvement of quality or by combining the two.
Modeling and measuring plays an important role in business process development and especially the planning of processes can be facilitated by creating concrete models and indicators of them. A prototype method was employed in the imple-mentation, and directors assessed the success of the work. The outcomes of the research are process models different layers, created with different modeling techniques and also indicators to measure company productivity and efficiency.