Työntömastotrukkien tuotannon optimointi
Piipponen, Jussi-Heikki (2011)
Diplomityö
Piipponen, Jussi-Heikki
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201102081216
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201102081216
Tiivistelmä
Tutkimuksessa luodaan Tuko Logistics Oy:n työntömastotrukkien toimintaa opti-moivia toimintaehdotuksia varastonohjausjärjestelmästä saatavan työntömastotruk-kidatan pohjalta. Tutkimus on toteutettu haastattelututkimuksena ja käyttäen apuna tieteellisiä julkaisuja. Tehtävien lomittamistutkimuksen ja loogiseen päättelyn tulok-sena on luotu kaksi toimintaehdotusta: A ja B. Toimintaehdotusten vaikutuksia van-haan järjestelmään verrataan mittareilla, joista osa on tehty jonoteorian jonomallien laskukaavojen pohjalta. Mittareita ovat: tehdyt tehtävät tunnissa, tuottamattoman ajon suhde tuottavaan, normaalitehtäväjonon pituus ja normaalitehtäväjonon koko-naisodotusaika. Toimintaehdotus B osoittautuu tehokkaammaksi ehdotukseksi, mutta Toimintaehdotus A:lla voi varmistaa tehtävien riittämisen työntömastotrukeille. Tut-kimuksessa ehdotetaan myös muita työntömastotrukkien toimintaa optimoivia muu-toksia, jotka voidaan ottaa käyttöön jokaisessa toimintamallissa. Operational schemes for Tuko Logistics Ltd’s reach trucks are created in this re-search using reach truck data from their warehouse management system. This re-search has been carried out by interviewing experts and by reading scientific publi-cations. As a result of researching task interleaving and by logical thinking, two op-erational propositions are created: A and B. The effects of these propositions are measured to the old operational model with indicators. Some of these indicators have been made using formulas from queueing theory’s queueing models. The indicators are: tasks per hour, the relation of unproductive movement to productive, the length of normal work queue and the total waiting time of the normal queue. Operational proposition B turns out to be more effective but with proposition A it can be ensured that there will be enough work for all the reach trucks at all times. Other changes to optimize the reach truck operations are also proposed. These changes can be used in every operational model.