Suunnittelun kehittäminen saatavuudenhallinnan näkökulmasta - Case Metsäteollisuusyritys
Kiiski, Maija (2011)
Tiivistelmä
Metsäteollisuuden muuttunut toimintaympäristö on saanut kohdeyrityksen pyrkimään asiakaslähtöisempään ja markkinaintegroituneempaan toimintaan. Se, että asiakkaille voidaan luvata, mitä he haluavat ja että lupaukset kyetään pitämään, ovat markkinalähtöisen toiminnan keskeisimpiä tekijöitä.
Diplomityön tavoitteena on kuvata metsäteollisuusyrityksen tuotteiden saatavuudenhallinnan nykytilaa tuotannonsuunnittelun, myynnin ja asiakkaiden näkökulmasta. Saatavuudenhallinnalla tarkoitetaan sitä, kuinka myyjä tietää, saako hän myydä asiakkaalle, mitä asiakas haluaa. Työssä käsitellään myös metsäteollisuusyrityksen suunnitteluprosesseja, koska ilman toimivaa myynninsuunnittelua ja operatiivista suunnittelua ei tehokas saatavuudenhallintakaan ole mahdollista. Työssä on esitetty vertailumalleja saatavuudenhallinnan ja suunnitteluprosessien toimivuudesta myös muilta toimialoilta kuten elintarvike- ja metalliteollisuudesta.
Työn tuloksena on selkeä kuva saatavuudenhallinnan ja suunnitteluprosessien nykytilasta sekä mihin suuntaan niitä voisi kehittää. Suurimpana ongelmana myyntiprosessissa on pitkän tähtäimen suunnittelun puutteellisuus, minkä johtaa siihen, että asiakastilausten saatavuustarkastelut ovat monimutkaisia ja asiakkaille vastaaminen hidasta. Työssä on esitetty tulevaisuuden tavoitetilamalli, jossa tiedonkulku koko toimitusketjun halki on nopeampaa ja tehokkaampaa sekä toimintatavat yhtenäisiä ja selkeitä. Uusi toimintamalli mahdollistaa nopeammat ja luotettavammat myyntilupaukset sekä ilmoittamisen muutoksista asiakkaalle nykyistä aiemmin ja varmemmin. The changed business environment in forest industry has made the target company to become more customer oriented and market integrated. The most important factors in the market oriented operation are the order promising and order fulfillment.
The purpose of the master’s thesis is to describe the present state of the target company’s availability management from the points of view of the production planning, sales personnel and customer. In this work the availability management answers to the question, is the sales personnel allowed to promise the customer what he or she wants. The forest industry company’s planning processes are also discussed in the work, because without functional sales and operational planning efficient availability management is not possible. There are also some benchmarking cases related to availability management and planning processes in other industries presented in the work
The result of the study is a well-defined description of the present state of the target company’s availability management and planning processes and in what direction should they be developed. The biggest problem in the sales process is the deficiency of long-term planning which causes time consuming availability checks and slowness in the responding to the requests of the customers. A future process model is presented in the work. In this process the flow of information through the whole supply chain is faster and more efficient and the actual action is consistent and well-defined. The new model enables faster and more reliable order promising and informing the customer about the changes earlier.
Diplomityön tavoitteena on kuvata metsäteollisuusyrityksen tuotteiden saatavuudenhallinnan nykytilaa tuotannonsuunnittelun, myynnin ja asiakkaiden näkökulmasta. Saatavuudenhallinnalla tarkoitetaan sitä, kuinka myyjä tietää, saako hän myydä asiakkaalle, mitä asiakas haluaa. Työssä käsitellään myös metsäteollisuusyrityksen suunnitteluprosesseja, koska ilman toimivaa myynninsuunnittelua ja operatiivista suunnittelua ei tehokas saatavuudenhallintakaan ole mahdollista. Työssä on esitetty vertailumalleja saatavuudenhallinnan ja suunnitteluprosessien toimivuudesta myös muilta toimialoilta kuten elintarvike- ja metalliteollisuudesta.
Työn tuloksena on selkeä kuva saatavuudenhallinnan ja suunnitteluprosessien nykytilasta sekä mihin suuntaan niitä voisi kehittää. Suurimpana ongelmana myyntiprosessissa on pitkän tähtäimen suunnittelun puutteellisuus, minkä johtaa siihen, että asiakastilausten saatavuustarkastelut ovat monimutkaisia ja asiakkaille vastaaminen hidasta. Työssä on esitetty tulevaisuuden tavoitetilamalli, jossa tiedonkulku koko toimitusketjun halki on nopeampaa ja tehokkaampaa sekä toimintatavat yhtenäisiä ja selkeitä. Uusi toimintamalli mahdollistaa nopeammat ja luotettavammat myyntilupaukset sekä ilmoittamisen muutoksista asiakkaalle nykyistä aiemmin ja varmemmin.
The purpose of the master’s thesis is to describe the present state of the target company’s availability management from the points of view of the production planning, sales personnel and customer. In this work the availability management answers to the question, is the sales personnel allowed to promise the customer what he or she wants. The forest industry company’s planning processes are also discussed in the work, because without functional sales and operational planning efficient availability management is not possible. There are also some benchmarking cases related to availability management and planning processes in other industries presented in the work
The result of the study is a well-defined description of the present state of the target company’s availability management and planning processes and in what direction should they be developed. The biggest problem in the sales process is the deficiency of long-term planning which causes time consuming availability checks and slowness in the responding to the requests of the customers. A future process model is presented in the work. In this process the flow of information through the whole supply chain is faster and more efficient and the actual action is consistent and well-defined. The new model enables faster and more reliable order promising and informing the customer about the changes earlier.