Hallittu pk-yritystoiminnasta luopuminen: tapaustutkimus
Teerimäki, Toni (2011)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Teerimäki, Toni
2011
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yrittäjien näkökulmasta yrityskaupan suunnittelua ja toteutusta, kanavia jatkajan löytämiseksi, yrityksen arvonmääritystä sekä yhteiskunnan roolia yrityskaupassa niin verottajana kuin tukijana. Pk-yrittäjiä ollessa eniten juuri eläkkeelle jäävissä suurissa ikäluokissa, yritysten suuren tarjonnan vuoksi luopuvien yrittäjien on ensin etsittävä yritykselleen kiinnostunut ostaja. Koska kaikille yrityksille ei löydetä jatkajia, tutkimuksessa selvitetään myös yrityksen purkamisprosessia. Tietolähteinä on käytetty yrityskauppaa, yrityksen arvonmääritystä ja purkamista käsittelevää kirjoittelua suomalaisissa ja ulkomaisissa lehdissä, kirjoissa ja julkaisuissa. Tutkimuksen kohteena olevasta pienestä teollisuusyrityksestä on tutkimukseen kerätty tilinpäätöstietoja yli viideltä vuodelta ja yrittäjien haastatteluja eri vuosilta. Työntekijöiden kiinnostusta jatkamiseen itsenäisinä yrittäjinä on tutkimuksessa selvitetty erillisellä kyselyllä. Considering the entrepreneurs’ point of view, the main object of this research is to clarify planning and implementation of selling business, channels to find a successor for the business, company valuation, and role of the government both in taxation and the support it can provide. As the biggest number of entrepreneurs in small/mid-size businesses is from the baby-boom generation, it therefore leads a large amount of company excess supply in nowadays. These entrepreneurs have to find potential buyers. However there are not enough successors for all the companies and one part of this research is to present the process of dissolving a company. The references used in this study are Finnish and foreign magazines, books, and publications written over the topics of selling a business, company valuation, and dissolving a company. In this research, annual accounts and interviews of the entrepreneurs have been collected from the case study company. The employees’ interests of becoming independent entrepreneurs are also surveyed in this research.