Yritysvastuu ympäristönäkökulmasta
Kangasmäki, Suvi (2011)
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on selvittää yritysvastuun sisältöä ja merkitystä yritysten toiminnassa. Vastuullinen yritystoiminta sisältää taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristön näkökulman. Ne ovat yksi edellytys yrityksen toiminnan jatkuvuudelle ja menestykselle. Työssä keskitytään erityisesti yritysvastuun ympäristönäkökulmaan, sillä ympäristöasiat ovat yhä enemmän esillä. Huoli ympäristön tilasta on lisääntynyt selvästi ja myös kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullista toimintaa. Lisäksi ympäristöön liittyvä lainsäädäntö kiristyy ja säädökset lisääntyvät.
Kestävän kehityksen mukainen toiminta säästää luonnonvaroja ja vähentää ympäristön saastumista. Ympäristöasiat on huomioitava yrityksen kaikessa toiminnassa. Vihreässä taloudessa ympäristölle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Yrityksillä on merkittävä asema vihreän talouden kehittämisessä, sillä yritykset voivat vähentää toiminnasta aiheutuvia ympäristövaikutuksia, tuottaa ympäristöä säästäviä tuotteita sekä tarjota ratkaisuja ympäristövaikutusten pienentämiseen. Uuden teknologian kehittäminen on kestävän kehityksen kannalta oleellista ja siten voidaan myös saavuttaa kilpailuetua.
Yritysten ympäristövastuullista toimintaa tukevat ympäristöpolitiikka ja –strategia, ympäristöjohtaminen, ympäristöjärjestelmät, ympäristöriskianalyysit, ympäristölaskenta sekä ympäristönmyötäinen tuotesuunnittelu. Nämä ovat työkaluja, jotka selventävät yritysten ympäristöön liittyviä tavoitteita ja päämääriä. Niitä voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena ja ympäristöasioiden kehittämisessä. Ympäristökysymykset on myös tärkeää saada yhdistetyksi yritysten taloudelliseen ohjaukseen ja tuotesuunnitteluun.
Työn perusteella voidaan todeta, että vastuullinen toiminta on merkittävä osa yritysten kilpailukykyä ja se on tärkeää yrityksen tulevaisuuden kannalta. Vastuullisuus on ehdottomasti yksi edellytys yritysten toiminnan jatkuvuudelle. Vastuullinen toiminta edistää yrityksen kilpailukykyä ja sen avulla voidaan saavuttaa myös uusia asiakkaita ja markkina-alueita. Ympäristöystävällisempien tuotteiden kehittäminen, jätteen määrän vähentäminen ja prosessien tehostaminen tuovat yrityksille kustannussäästöjä. Vastuullinen toiminta lisää yritysten innovatiivisuutta ja uusien liiketoimintamallien syntymistä. Kuluttajavalinnoissa painottuvat enemmän myös ympäristöön ja yhteiskuntaan liittyvät arvot, joten vastuullisuus voi lisätä kysyntää ja asiakkaiden määrää. Myös rahoittajat ja uudet työntekijät ovat kiinnostuneita vastuullisista yrityksistä. Vastuullinen yritys nähdään houkuttelevana ja luotettavana yhteistyökumppanina. The aim of this thesis is to determine the content and the meaning of corporate social responsibility in business. Corporate social responsibility includes economic, social and environmental views. They are one premise for the continuity and success of companies. In particular environmental view is concentrated on in this thesis because environmental issues are more and more on display. Concerns about the environment have been clearly increased and also consumers are demanding responsibility from companies. In addition legislation regarding to the environment is tightening and restrictions are increasing.
Sustainable action conserves natural resources and decreases the pollution of the environment. Environmental issues have to be considered in all functions of the companies. Green economy harms the environment as little as possible. Companies have an important role in the greening of economy because companies can reduce their effects to the environment, produce products that save the environment and offer solutions to reduce effects to the environment. Development of new technology is essential in sustainable development and it’s also a competitive advantage.
Environmental policy, strategy, management, management systems, risk analyses, accounting and product development contribute the environmental responsibility of companies. These are tools that help to clarify environmental targets. They can be used to support decision making and environmental developing. It’s also important to combine environmental issues to economical control and product development.
As a result of this thesis it can be said that responsible business is a remarkable part of the competitiveness of companies and it’s important because of the future. Responsibility is absolutely one of the premises of continuity of companies business. Responsibility is beneficial for the competitiveness of companies and it helps to gain new customers and markets. By developing more environmentally friendly products, reducing waste and intensifying processes companies can gain cost savings. Responsibility increases innovativeness and the arise of new business models in companies. Environmental and social values are also more addressed in the choices of consumers so responsibility can boost demand and the number of customers. Also financiers and new employees are interested in responsible companies. Responsible company is seen as a tempting and trusty companion.
Kestävän kehityksen mukainen toiminta säästää luonnonvaroja ja vähentää ympäristön saastumista. Ympäristöasiat on huomioitava yrityksen kaikessa toiminnassa. Vihreässä taloudessa ympäristölle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Yrityksillä on merkittävä asema vihreän talouden kehittämisessä, sillä yritykset voivat vähentää toiminnasta aiheutuvia ympäristövaikutuksia, tuottaa ympäristöä säästäviä tuotteita sekä tarjota ratkaisuja ympäristövaikutusten pienentämiseen. Uuden teknologian kehittäminen on kestävän kehityksen kannalta oleellista ja siten voidaan myös saavuttaa kilpailuetua.
Yritysten ympäristövastuullista toimintaa tukevat ympäristöpolitiikka ja –strategia, ympäristöjohtaminen, ympäristöjärjestelmät, ympäristöriskianalyysit, ympäristölaskenta sekä ympäristönmyötäinen tuotesuunnittelu. Nämä ovat työkaluja, jotka selventävät yritysten ympäristöön liittyviä tavoitteita ja päämääriä. Niitä voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena ja ympäristöasioiden kehittämisessä. Ympäristökysymykset on myös tärkeää saada yhdistetyksi yritysten taloudelliseen ohjaukseen ja tuotesuunnitteluun.
Työn perusteella voidaan todeta, että vastuullinen toiminta on merkittävä osa yritysten kilpailukykyä ja se on tärkeää yrityksen tulevaisuuden kannalta. Vastuullisuus on ehdottomasti yksi edellytys yritysten toiminnan jatkuvuudelle. Vastuullinen toiminta edistää yrityksen kilpailukykyä ja sen avulla voidaan saavuttaa myös uusia asiakkaita ja markkina-alueita. Ympäristöystävällisempien tuotteiden kehittäminen, jätteen määrän vähentäminen ja prosessien tehostaminen tuovat yrityksille kustannussäästöjä. Vastuullinen toiminta lisää yritysten innovatiivisuutta ja uusien liiketoimintamallien syntymistä. Kuluttajavalinnoissa painottuvat enemmän myös ympäristöön ja yhteiskuntaan liittyvät arvot, joten vastuullisuus voi lisätä kysyntää ja asiakkaiden määrää. Myös rahoittajat ja uudet työntekijät ovat kiinnostuneita vastuullisista yrityksistä. Vastuullinen yritys nähdään houkuttelevana ja luotettavana yhteistyökumppanina.
Sustainable action conserves natural resources and decreases the pollution of the environment. Environmental issues have to be considered in all functions of the companies. Green economy harms the environment as little as possible. Companies have an important role in the greening of economy because companies can reduce their effects to the environment, produce products that save the environment and offer solutions to reduce effects to the environment. Development of new technology is essential in sustainable development and it’s also a competitive advantage.
Environmental policy, strategy, management, management systems, risk analyses, accounting and product development contribute the environmental responsibility of companies. These are tools that help to clarify environmental targets. They can be used to support decision making and environmental developing. It’s also important to combine environmental issues to economical control and product development.
As a result of this thesis it can be said that responsible business is a remarkable part of the competitiveness of companies and it’s important because of the future. Responsibility is absolutely one of the premises of continuity of companies business. Responsibility is beneficial for the competitiveness of companies and it helps to gain new customers and markets. By developing more environmentally friendly products, reducing waste and intensifying processes companies can gain cost savings. Responsibility increases innovativeness and the arise of new business models in companies. Environmental and social values are also more addressed in the choices of consumers so responsibility can boost demand and the number of customers. Also financiers and new employees are interested in responsible companies. Responsible company is seen as a tempting and trusty companion.