Työmatkaliikkumissuunnitelma Turun yliopistolliselle keskussairaalalle
Hokkeri, Severi (2011)
Diplomityö
Hokkeri, Severi
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201108041983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201108041983
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on luoda Turun yliopistolliselle keskussairaalalle kestävän kehityksen mukainen työmatkaliikkumissuunnitelma, jonka avulla lisätään kestävien liikkumismuotojen käyttöä, kustannusnäkökulma huomioon ottaen. Lisäksi tavoitteena on ratkaista nykyisen pysäköintijärjestelyn ongelmia.
Työn teoriaosuudessa on esitetty kestävän liikkumisen, työssä hyödynnettävän kustannuslaskennan ja liikkumissuunnitelman luomisen vaiheiden periaatteet. Empiriaosuudessa rakennettava liikkumissuunnitelma perustuu näihin teorioihin. Työn keskeisenä tutkimusmenetelmänä on käytetty Webropol-pohjaista kyselyä, jolla tutkittiin työmatkaliikkumisen nykytilaa. Lisäksi kyselyllä tutkittiin työntekijöiden mielipiteitä mahdollisista kehitystoimenpiteistä.
Työntekijöiden vuosittaisista työmatkakilometreistä 16,9 miljoonaa kuljettiin yksityisautolla, mikä on noin 65 % kaikista työmatkakilometreistä. Yksityisautoilu aiheuttaa kulkumuodoista suurimmat päästöt kaikissa päästöluokissa. Pysäköinnin kustannuksia tutkittaessa havaittiin, että pysäköintioikeuden hinta on alhainen verrattuna parkkihallin rakennus- ja ylläpitokustannuksiin. Eri liikkumistapoja vertailtaessa havaittiin, että nykytilanteessa yksityisautoilu on lyhyillä työmatkoilla edullisempi kulkumuoto kuin julkinen liikenne.
Toteutettavuus-vaikuttavuus-suhde huomioon ottaen, parhaimmat työmatkaliikkumisen kehitystoimenpiteet ovat osittain kustannettu työsuhdematkalippu työntekijöille, lukittavien pyörätelineiden sijoittaminen työpaikan välittömään läheisyyteen, kävely- ja pyöräreittien parempi talvikunnossapito, työnantajan kustantama vuosittainen polkupyörähuolto ja pysäköintioikeuden hinnankorotus. Toimenpiteiden jälkeen yksityisautoilu on kaikilla työmatkan pituuksilla kallein liikkumismuoto. The objective of this thesis is to create a travel plan for Turku University Hospital, which will increase the use of sustainable travel modes, considering cost perspective. Another objective of this thesis is to solve the problems of the current parking arrangements.
In the theoretical part of the thesis, the principles of the sustainable travelling, utilized cost theory and the stages of the travel plan creation have been introduced. In the empirical part created travel plan is based for those theories. The Webropol based inquiry has been used as a central study method of this thesis. With the inquiry the current state of workplace travel has been surveyed. In addition, the employees’ opinions of the potential development actions have been surveyed with the inquiry.
The employees’ annual workplace travel kilometers, 16,9 millions were driven by private car, which is approximately 65 % of all work place travel kilometers. Comparing different travel modes, private car driving has been caused the biggest emissions in every emission grades. In the research a notice has been made that the prize of the parking right is small compared to the construction and maintenance costs of parking hall. Comparing different travel modes an observation has been made that in the current situation private car driving is cheaper than public transportation on the short distances between workplace and home.
Considering realization and effect relationship, the best workplace travel development actions are partly paid public transportation ticket for the employees, locked bicycle stands next to workplace, better winter maintenance of walking and cycling routes, annual bicycle service paid by employer and the raise of the parking right prize. After development actions the private car driving will be the most expensive travel mode on the every distance between workplace and home.
Työn teoriaosuudessa on esitetty kestävän liikkumisen, työssä hyödynnettävän kustannuslaskennan ja liikkumissuunnitelman luomisen vaiheiden periaatteet. Empiriaosuudessa rakennettava liikkumissuunnitelma perustuu näihin teorioihin. Työn keskeisenä tutkimusmenetelmänä on käytetty Webropol-pohjaista kyselyä, jolla tutkittiin työmatkaliikkumisen nykytilaa. Lisäksi kyselyllä tutkittiin työntekijöiden mielipiteitä mahdollisista kehitystoimenpiteistä.
Työntekijöiden vuosittaisista työmatkakilometreistä 16,9 miljoonaa kuljettiin yksityisautolla, mikä on noin 65 % kaikista työmatkakilometreistä. Yksityisautoilu aiheuttaa kulkumuodoista suurimmat päästöt kaikissa päästöluokissa. Pysäköinnin kustannuksia tutkittaessa havaittiin, että pysäköintioikeuden hinta on alhainen verrattuna parkkihallin rakennus- ja ylläpitokustannuksiin. Eri liikkumistapoja vertailtaessa havaittiin, että nykytilanteessa yksityisautoilu on lyhyillä työmatkoilla edullisempi kulkumuoto kuin julkinen liikenne.
Toteutettavuus-vaikuttavuus-suhde huomioon ottaen, parhaimmat työmatkaliikkumisen kehitystoimenpiteet ovat osittain kustannettu työsuhdematkalippu työntekijöille, lukittavien pyörätelineiden sijoittaminen työpaikan välittömään läheisyyteen, kävely- ja pyöräreittien parempi talvikunnossapito, työnantajan kustantama vuosittainen polkupyörähuolto ja pysäköintioikeuden hinnankorotus. Toimenpiteiden jälkeen yksityisautoilu on kaikilla työmatkan pituuksilla kallein liikkumismuoto.
In the theoretical part of the thesis, the principles of the sustainable travelling, utilized cost theory and the stages of the travel plan creation have been introduced. In the empirical part created travel plan is based for those theories. The Webropol based inquiry has been used as a central study method of this thesis. With the inquiry the current state of workplace travel has been surveyed. In addition, the employees’ opinions of the potential development actions have been surveyed with the inquiry.
The employees’ annual workplace travel kilometers, 16,9 millions were driven by private car, which is approximately 65 % of all work place travel kilometers. Comparing different travel modes, private car driving has been caused the biggest emissions in every emission grades. In the research a notice has been made that the prize of the parking right is small compared to the construction and maintenance costs of parking hall. Comparing different travel modes an observation has been made that in the current situation private car driving is cheaper than public transportation on the short distances between workplace and home.
Considering realization and effect relationship, the best workplace travel development actions are partly paid public transportation ticket for the employees, locked bicycle stands next to workplace, better winter maintenance of walking and cycling routes, annual bicycle service paid by employer and the raise of the parking right prize. After development actions the private car driving will be the most expensive travel mode on the every distance between workplace and home.