Teollisuuden palvelujen brändääminen
Ritokallio, Antti; Vasara, Valde (2011)
Kandidaatintyö
Ritokallio, Antti
Vasara, Valde
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201108192245
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201108192245
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on, että työn luettuaan lukija pystyy ymmärtämään palvelu- ja yritysbrändin suhteen ja kuinka se ilmenee teollisuuden palvelujen brändäämisessä. Lukijalle pyritään myös selventämään teollisuuden palveluihin liittyvää jaottelua ja termistöä. Työ koostuu kolmesta pääosasta, joista ensimmäisessä lukija johdatellaan teollisuuden palveluihin. Sen jälkeen käsitellään yleisesti brändäämistä ja edetään vähitellen tarkastelemaan tarkemmin juuri teollisuuden palvelujen brändäämistä sekä sen erityispiirteitä. Lopuksi tarkastellaan eri brändiarkkitehtuurien käyttöä yritysesimerkein, joiden avulla pyritään selvittämään, miten kirjallisuudessa mainitut näkökannat ja suositukset vastaavat yritysmaailman käytäntöjä. Tuloksena saatiin nostettua esille seikkoja, jotka erilaistavat teollisen palvelun brändäämisen teollisten tuotteiden-, kuluttajahyödykkeiden- ja kuluttajille suunnattujen palvelujen brändäämisestä. Olemassa olevaa, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tarkastelemalla voi huomata, että yleisen käsityksen mukaisesti teollisuuden palvelut tulisi brändätä yritysbrändin alle. Työssä pyritään tuomaan esille myös toista näkökantaa asiaa koskien ja selvittämään, missä tilanteissa teollisuuden palvelut olisi mahdollista brändätä omina tuotebrändeinään. This study aims to explain the relationship between an individual service brand and a corporate brand in addition to its externalizing in industrial services branding. The division and terminology concerning industrial services are also discussed. The study consists of three main parts. The reader is firstly introduced to services in general. Definitions of branding are also discussed, followed by examining of industrial services branding and its characteristics. Finally, brand architecture is examined with case examples in addition to clarifying how existing literature aspects are realized in business world. Findings in this study hold insights of special characteristics of industrial services and how they are branded. According to the existing literature, industrial services are mostly branded under the existing corporate brand identity. This study also aims to highlight another point of view and to find out in which situations it could be appropriate to brand industrial services as an individual product brand.