Palkitseminen Palveluyrityksessä
Ruokonen, Mika (2011)
Tiivistelmä
Henkilöstö on yrityksen menestyksen kulmakivi. Henkilöstön suorittaessa oikeita asioita yritys voi saavuttaa tavoitteensa. Suorituskykyperusteisella palkitsemisella taataan oikeudenmukainen ja kannustava palkitseminen. Tämän vuoksi tässä tutkimuksessa tutkitaan suorituskyvyn johtamista ja erilaisia palkitsemismuotoja sekä edellisten johtamista prosessina. Case-tutkimuksena listattuja teoreettisia aihealueita sovelletaan reaalimaailman yrityksessä. Kohdeyrityksessä suoritetaan myös lomakekysely, jolla mahdollistetaan henkilöstön mukaanotto kehitystoimintaan.
Palkitseminen on yrityksen keino kannustaa henkilöstöä tehokkuuteen. Palkitsemisen tulee olla mahdollisimman yksinkertaista ja sen on ohjattava yrityksen tavoitteita edesauttaviin suoritteisiin. Palkitsemismuotoja ovat aineeton ja taloudellinen palkitseminen. Palkitsemisen lähtökohtana ovat tavoitteet ja näille asetettavat mittarit, joilla resursseja ohjataan. Esimiehet mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen, jonka vuoksi heitä on koulutettava suorituskyvyn johtamiseen ja palkitsemiseen. Tällöin yrityksen tavoitteet jalkautuvat läpi yrityksen. Osallistamalla henkilöstö palkitsemisen suunnitteluun, palkitsemisesta on saatavissa kannustava ja oikeudenmukainen. Arvioinnissa ja kyselytutkimuksessa kohdeyrityksen suurimmiksi ongelmakohdiksi nousivat viestintä, esimiestoiminta, seuranta, epäoikeudenmukaisuus ja toiminnan kehittymättömyys. Kehitysehdotus kattaa edellisiä ongelmakohtia korjaavia toimenpiteitä, jolloin kohdeyrityksen palkitsemisesta on saatavissa toiminnan ohella kehittyvä, kannustava ja toimintaa ohjaava kokonaisuus. Employees are the cornerstone of the company. When employees perform accurate procedures the company can achieve its goals. Incentive and righteous rewarding can be achieved by performance measurement based rewarding. Because of this, performance management, forms of rewarding and reward management are investigated. As a case study, listed theoretical fields will be adapted in a real life company. Company’s employees will be held a questionnaire study. By questionnaire study employees can participate in the development process.
Rewarding is a method to encourage employees perform more effectively. Rewarding must be as simple as possible and it must lead to actions which help company to achieve its goals. Forms of rewarding can be divided in two categories; intangible and financial. Goals and measurers, which guide the resources, are the starting point for rewarding. Because managers make the goal achievement possible they must be trained to manage performance and rewarding. By this the company’s goals can be carried out cross-functionally through the organisation. Participating employees on planning, rewarding is more likely encouraging and righteous. Based on evaluation and questionnaire study, target company’s reward system’s biggest black spots were communication, management, follow-up, unrightfulness and undevelopment. Proposal includes procedures that cover all mentioned black spots. By these procedures target company’s reward system is dynamic and encouraging and leads resources to correct actions.
Palkitseminen on yrityksen keino kannustaa henkilöstöä tehokkuuteen. Palkitsemisen tulee olla mahdollisimman yksinkertaista ja sen on ohjattava yrityksen tavoitteita edesauttaviin suoritteisiin. Palkitsemismuotoja ovat aineeton ja taloudellinen palkitseminen. Palkitsemisen lähtökohtana ovat tavoitteet ja näille asetettavat mittarit, joilla resursseja ohjataan. Esimiehet mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen, jonka vuoksi heitä on koulutettava suorituskyvyn johtamiseen ja palkitsemiseen. Tällöin yrityksen tavoitteet jalkautuvat läpi yrityksen. Osallistamalla henkilöstö palkitsemisen suunnitteluun, palkitsemisesta on saatavissa kannustava ja oikeudenmukainen. Arvioinnissa ja kyselytutkimuksessa kohdeyrityksen suurimmiksi ongelmakohdiksi nousivat viestintä, esimiestoiminta, seuranta, epäoikeudenmukaisuus ja toiminnan kehittymättömyys. Kehitysehdotus kattaa edellisiä ongelmakohtia korjaavia toimenpiteitä, jolloin kohdeyrityksen palkitsemisesta on saatavissa toiminnan ohella kehittyvä, kannustava ja toimintaa ohjaava kokonaisuus.
Rewarding is a method to encourage employees perform more effectively. Rewarding must be as simple as possible and it must lead to actions which help company to achieve its goals. Forms of rewarding can be divided in two categories; intangible and financial. Goals and measurers, which guide the resources, are the starting point for rewarding. Because managers make the goal achievement possible they must be trained to manage performance and rewarding. By this the company’s goals can be carried out cross-functionally through the organisation. Participating employees on planning, rewarding is more likely encouraging and righteous. Based on evaluation and questionnaire study, target company’s reward system’s biggest black spots were communication, management, follow-up, unrightfulness and undevelopment. Proposal includes procedures that cover all mentioned black spots. By these procedures target company’s reward system is dynamic and encouraging and leads resources to correct actions.