Kansainvälisen tutkinto-opiskelijan korkeakoulun arviointi ja valinta
Evolahti, Riikka (2011)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Evolahti, Riikka
2011
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on ymmärtää kansainvälisen opiskelijan korkeakoulun arviointi- ja valintaprosessia tutkimalla korkeakouluun liittyvien attribuuttien tärkeyttä, eri maiden ja koulujen valintajoukkoa, päätöksentekojärjestystä ja minkälainen rooli opiskelijan asenteilla, motiiveilla, arvoilla, sitoutumisella ja mielipiteen kysymisellä muilta ihmisiltä on tässä prosessissa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskitytään kuluttajan päätöksentekoprosessiin, attribuuttien rooliin tässä prosessissa ja kuinka opiskelijan asenteet, motiivit, arvot, sitoutuminen ja mielipiteen kysyminen muilta ihmisiltä vaikuttavat arviointi- ja valintavaiheissa. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella metodilla ja aineisto kerättiin internetkyselyllä toukokuun 2011 aikana. Tutkimusjoukko koostuu 84 kaupallisen alan kansainvälisestä opiskelijasta, jotka opiskelevat 16 eri korkeakoulussa Suomessa. Vastausprosentti oli 13,5 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että eri koulujen ja maiden valintajoukko on suuri, päätös koulutusohjelmasta on tärkein ja on monia eri attribuutteja, jotka ovat tärkeitä kun arvioidaan ja valitaan korkeakoulua ulkomailta. Tutkimuksen merkittävin tulos on, että opiskelijan henkilökohtaiset arvot ja asenteet vaikuttavat opiskeluun liittyviin motiiveihin, jotka taas edelleen vaikuttavat attribuuttien tärkeyteen, joiden perusteella opiskelija arvioi ja valitsee oppilaitoksen. The purpose of this research is to understand international student’s evaluation and selection process of Higher Education institution. This goal is pursued by investigating the significance of different attributes related to Higher Education, the choice sets of different countries and institutions, decision making order in the selection of institution and what kind of role student’s attitudes, motives, values, involvement and opinion seeking from other people play in the background in this process.
The theoretical part of the research covers themes related to consumer decision-making process, role of attributes in this process and how student’s attitudes, motives, values, involvement and opinion seeking from other people affect evaluation and selection stages. The empirical part of the research was conducted with quantitative method and data was collected with a web-based survey during May 2011. The sample consisted of 84 international degree students in business studying in 16 different institutions in Finland. The response rate was 13,5%.
Research results show that the choice sets of different countries and institutions in the process is high, the decision about the degree program is the most important one and there are many different attributes that are significant when evaluating and selecting a Higher Education institution in an international context. Research’s major finding is that student’s personal values and attitudes have an effect on educational motives, which further affect the significance of different attributes based on what student evaluates different institutions and selects one.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskitytään kuluttajan päätöksentekoprosessiin, attribuuttien rooliin tässä prosessissa ja kuinka opiskelijan asenteet, motiivit, arvot, sitoutuminen ja mielipiteen kysyminen muilta ihmisiltä vaikuttavat arviointi- ja valintavaiheissa. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella metodilla ja aineisto kerättiin internetkyselyllä toukokuun 2011 aikana. Tutkimusjoukko koostuu 84 kaupallisen alan kansainvälisestä opiskelijasta, jotka opiskelevat 16 eri korkeakoulussa Suomessa. Vastausprosentti oli 13,5 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että eri koulujen ja maiden valintajoukko on suuri, päätös koulutusohjelmasta on tärkein ja on monia eri attribuutteja, jotka ovat tärkeitä kun arvioidaan ja valitaan korkeakoulua ulkomailta. Tutkimuksen merkittävin tulos on, että opiskelijan henkilökohtaiset arvot ja asenteet vaikuttavat opiskeluun liittyviin motiiveihin, jotka taas edelleen vaikuttavat attribuuttien tärkeyteen, joiden perusteella opiskelija arvioi ja valitsee oppilaitoksen.
The theoretical part of the research covers themes related to consumer decision-making process, role of attributes in this process and how student’s attitudes, motives, values, involvement and opinion seeking from other people affect evaluation and selection stages. The empirical part of the research was conducted with quantitative method and data was collected with a web-based survey during May 2011. The sample consisted of 84 international degree students in business studying in 16 different institutions in Finland. The response rate was 13,5%.
Research results show that the choice sets of different countries and institutions in the process is high, the decision about the degree program is the most important one and there are many different attributes that are significant when evaluating and selecting a Higher Education institution in an international context. Research’s major finding is that student’s personal values and attitudes have an effect on educational motives, which further affect the significance of different attributes based on what student evaluates different institutions and selects one.