Strateginen osaaminen - Osaamiskäsitysten eroja ja yhtäläisyyksiä
Lahti, Jyrki (2011)
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selviteltiin osaamiskäsityksiä ja niiden mahdollisia eroja
tukiorganisaation eri johtamistasoilla. Tutkimus on kvalitatiivinen ja
aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Varsinaisen tutkimuskysymyksen
lisäksi selvitettiin haastateltavien mielipiteitä erilaisista osaamiseen ja
osaamisen johtamiseen vaikuttavista tekijöistä ja niiden tilasta
kohdeorganisaatiossa. Näin saatiin selville käsityksiä mm. ulkopuolisen
osaamisen roolista, organisaation strategiasta sekä tiedon hallintaan
liittyvistä toimintatavoista.
Tutkimuksessa käytetty teoreettinen kehys kuvaa organisaation
osaamisen johtamista kokonaisvaltaisesti. Tässä kehyksessä osaamisen
johtamisen eri tasojen ja moodien on toimittava jotta organisaatio voi
saavuttaa asettamansa tavoitteet. Organisaation johdon on vastattava
siitä, mitä tuotteita tai palveluita organisaatio tarjoaa ja miten resursseja
kohdennetaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos organisaation johdon
käsityksissä organisaation osaamisista on eroja, voi seurauksena olla
toiminnan eriytymistä ja tehotonta resurssien käyttöä.
Haastatteluissa tärkeimpiä, strategisia osaamisia lähestyttiin tärkeimpien
palveluiden kautta. Tulosten perusteella osaamiskäsityksissä ei ollut eroja,
jotka olisivat tuottaneet suuria ongelmia toimintaan. Osaamiskäsitykset
tukiorganisaatiossa olivat samansuuntaisia. Vaikka organisaatiolla ei
koettu olevan selkeää strategiaa, osaamista ja resursseja johdettiin ja
kehitettiin tavoitteiden saavuttamiseksi. Myös osaamisen tunnistamisen,
vanhentuneesta osaamisesta luopumisen ja organisaation hallitseman
tiedon tallentamisesta ja jakamisesta esiin tulleet näkemykset olivat
samankaltaisia. Suurimmat erot mielipiteissä koskivat ulkoisen osaamisen
hankkimisperusteita ja hyödyntämistä. The aim of this study was to examine the differences in management’s perceptions about the required competence of the organization. The study is qualitative and the data was collected by theme interviews. The additional research questions related to the interviewees' opinions about competence and competence management. With this, the study revealed the interviewees’ opinions about the role of external competence, the organization's strategy and knowledge management-related practices in the organization.
The study used a theoretical framework for holistic competence management of the organization. This framework describes the holistic nature of the competence management where the different levels and modes of competence management must work simultaneously to achieve the goals of the organization. The organization's management is responsible for what products or services the organization provides and how resources are allocated to achieve the objectives. If the perception of the organization's competence differs among the management, that can result as diversification of activities and inefficient use of resources.
The interviewees approached the most important, strategic competencies by first thinking about the organizations most important services. The results indicate that there were no major differences in perceptions about the required strategic competence. The perceptions about the competence of the organization were quite similar. Although the organization was not perceived to have a clear strategy, knowledge and resources were deployed and developed to achieve the objectives. Views regarding the identification of new competence, abandonment of outdated competence and the ways of coding and sharing knowledge were also similar. Biggest differences were in perceptions about the acquisition and use of external competence.
tukiorganisaation eri johtamistasoilla. Tutkimus on kvalitatiivinen ja
aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Varsinaisen tutkimuskysymyksen
lisäksi selvitettiin haastateltavien mielipiteitä erilaisista osaamiseen ja
osaamisen johtamiseen vaikuttavista tekijöistä ja niiden tilasta
kohdeorganisaatiossa. Näin saatiin selville käsityksiä mm. ulkopuolisen
osaamisen roolista, organisaation strategiasta sekä tiedon hallintaan
liittyvistä toimintatavoista.
Tutkimuksessa käytetty teoreettinen kehys kuvaa organisaation
osaamisen johtamista kokonaisvaltaisesti. Tässä kehyksessä osaamisen
johtamisen eri tasojen ja moodien on toimittava jotta organisaatio voi
saavuttaa asettamansa tavoitteet. Organisaation johdon on vastattava
siitä, mitä tuotteita tai palveluita organisaatio tarjoaa ja miten resursseja
kohdennetaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos organisaation johdon
käsityksissä organisaation osaamisista on eroja, voi seurauksena olla
toiminnan eriytymistä ja tehotonta resurssien käyttöä.
Haastatteluissa tärkeimpiä, strategisia osaamisia lähestyttiin tärkeimpien
palveluiden kautta. Tulosten perusteella osaamiskäsityksissä ei ollut eroja,
jotka olisivat tuottaneet suuria ongelmia toimintaan. Osaamiskäsitykset
tukiorganisaatiossa olivat samansuuntaisia. Vaikka organisaatiolla ei
koettu olevan selkeää strategiaa, osaamista ja resursseja johdettiin ja
kehitettiin tavoitteiden saavuttamiseksi. Myös osaamisen tunnistamisen,
vanhentuneesta osaamisesta luopumisen ja organisaation hallitseman
tiedon tallentamisesta ja jakamisesta esiin tulleet näkemykset olivat
samankaltaisia. Suurimmat erot mielipiteissä koskivat ulkoisen osaamisen
hankkimisperusteita ja hyödyntämistä.
The study used a theoretical framework for holistic competence management of the organization. This framework describes the holistic nature of the competence management where the different levels and modes of competence management must work simultaneously to achieve the goals of the organization. The organization's management is responsible for what products or services the organization provides and how resources are allocated to achieve the objectives. If the perception of the organization's competence differs among the management, that can result as diversification of activities and inefficient use of resources.
The interviewees approached the most important, strategic competencies by first thinking about the organizations most important services. The results indicate that there were no major differences in perceptions about the required strategic competence. The perceptions about the competence of the organization were quite similar. Although the organization was not perceived to have a clear strategy, knowledge and resources were deployed and developed to achieve the objectives. Views regarding the identification of new competence, abandonment of outdated competence and the ways of coding and sharing knowledge were also similar. Biggest differences were in perceptions about the acquisition and use of external competence.