Osuustoiminnasta kilpailuetua huoltoasemaliiketoiminnassa case: S-ryhmän ABC-ketju ja Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO)
Vornamo, Sami (2011)
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on osallistua liiketaloustieteissä käytävään
keskusteluun osuustoimintayritysten kilpailuedun lähteistä. Tutkimus on
luonteeltaan laadullinen haastattelututkimus ja tutkielman empiirisenä
aineistona toimivat kohdeorganisaatioiden S-ryhmän ABC-ketjun ja
Suomalaisen Energiaosuuskunnan (SEO) johtajien haastattelut.
Tutkimuksen tavoitteena on kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta
ymmärtää ja kuvata, mitä on osuustoiminnan kilpailuetu ja tarjoaako
osuustoiminnallisuus itsessään sekä yritysmuotona kilpailuetua Suomen
huoltoasemaliiketoiminnassa.
Tutkimuksen mukaan osuustoiminta tarjoaa kilpailuetua
huoltoasemaliiketoiminnassa erityisesti organisaatiomuodon vuoksi. S-ryhmän
ABC-ketjun keskeisiä kilpailuetuja ovat paikallisuus,
asiakasomistajuus, bonusjärjestelmä, asemaverkosto, huoltoasemakonsepti
ja toimitusketjun kustannustehokkuus. Suomalaisen
Energiaosuuskunnan (SEO) kilpailuetuja ovat puolestaan suomalaisuus,
paikallisuus ja yrittäjävetoisuus. The purpose of this study is to participate in the discussion about the
sources of the competitive advantage of co-operatives. The S-Group’s
ABC- chain and Finnish Energy Cooperative (SEO) serve as the case
organisations of the study. The study is a qualitative interview study and
the empirical data consisted of interviews with directors of case
organizations. The objective of the study is to understand and describe
based on literature and interviews, what is the competitive advantage of
the co-operation and can the cooperative movement itself and cooperative
form of company provide competitive advantage in the Finnish
service station business.
According to the study, the co-operation offers the competitive advantage
in the Finnish service station business especially because of an
organisation form. The S-Group's ABC-chain's main competitive
advantages are locality, customer ownership, bonus system, the station
network, a service station concept and the cost efficiency of the delivery
chain. Finnish Energy Cooperative's (SEO) competitive advantages are in
turn, Finnish background, locality and entrepreneurship.
keskusteluun osuustoimintayritysten kilpailuedun lähteistä. Tutkimus on
luonteeltaan laadullinen haastattelututkimus ja tutkielman empiirisenä
aineistona toimivat kohdeorganisaatioiden S-ryhmän ABC-ketjun ja
Suomalaisen Energiaosuuskunnan (SEO) johtajien haastattelut.
Tutkimuksen tavoitteena on kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta
ymmärtää ja kuvata, mitä on osuustoiminnan kilpailuetu ja tarjoaako
osuustoiminnallisuus itsessään sekä yritysmuotona kilpailuetua Suomen
huoltoasemaliiketoiminnassa.
Tutkimuksen mukaan osuustoiminta tarjoaa kilpailuetua
huoltoasemaliiketoiminnassa erityisesti organisaatiomuodon vuoksi. S-ryhmän
ABC-ketjun keskeisiä kilpailuetuja ovat paikallisuus,
asiakasomistajuus, bonusjärjestelmä, asemaverkosto, huoltoasemakonsepti
ja toimitusketjun kustannustehokkuus. Suomalaisen
Energiaosuuskunnan (SEO) kilpailuetuja ovat puolestaan suomalaisuus,
paikallisuus ja yrittäjävetoisuus.
sources of the competitive advantage of co-operatives. The S-Group’s
ABC- chain and Finnish Energy Cooperative (SEO) serve as the case
organisations of the study. The study is a qualitative interview study and
the empirical data consisted of interviews with directors of case
organizations. The objective of the study is to understand and describe
based on literature and interviews, what is the competitive advantage of
the co-operation and can the cooperative movement itself and cooperative
form of company provide competitive advantage in the Finnish
service station business.
According to the study, the co-operation offers the competitive advantage
in the Finnish service station business especially because of an
organisation form. The S-Group's ABC-chain's main competitive
advantages are locality, customer ownership, bonus system, the station
network, a service station concept and the cost efficiency of the delivery
chain. Finnish Energy Cooperative's (SEO) competitive advantages are in
turn, Finnish background, locality and entrepreneurship.