Metanolin tuotanto biomassasta
Lehtonen, Kaisa (2011)
Kandidaatintyö
Lehtonen, Kaisa
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203221595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203221595
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee eri tapoja, joilla biomassasta voidaan valmistaa metanolia. Työssä käydään läpi eri valmistusreitit sekä tarkastellaan biomassaa raaka-aineena. Työhön on myös koottu joidenkin maailmalla tehtyjen tutkimusten aine- ja energiataseita. Tutkimusten pohjalta mietitään onko metanolin tuotanto liikennepolttoaineeksi tällä hetkellä taloudellisesti tai energiatehokkuudeltaan järkevää.
Metanolia voidaan valmistaa biomassasta pääsääntöisesti viidellä eri tavalla. Ensimmäinen tapa on kaasuttaa biomassaa, jolloin tuotetaan raaka-kaasua. Raaka-kaasusta jalostetaan synteesikaasua, josta voidaan metanolisynteesillä valmistaa metanolia. Toinen tapa metanolin valmistamiseksi on liittää tuotanto sellunkeiton yhteyteen. Tällöin raaka-aineena olisi selluprosessissa syntyvä mustalipeä, josta metanoli voidaan erottaa. Kolmas mahdollinen valmistusprosessi on biomassan mädätys. Mädätyksessä syntyy biokaasua, josta jalostetaan synteesikaasuaja siitä edelleen metanolia. Neljäs keino metanolin valmistamiseksi biomassasta on pyrolyysi. Puun pyrolyysissä puu kuumennetaan nopeasti hapettomissa tai rajallisen hapensaannin olosuhteissa. Prosessissa syntyvästä pyrolyysiöljystä voidaan erottaa metanolia tislaamalla. Viides mahdollinen reitti metanolin valmistukselle on Fischer¬–Tropsch-synteesi. Biomassasta saatu synteesikaasu johdetaan FT-synteesiin, jossa katalyyttisesti saadaan hiilivetyjen ohella tuotettua metanolia.
Biopolttoaineiden kuten metanolin valmistusprosesseja tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti, sillä uusiutumattomat energianlähteet eivät riitä loputtomasti ja niiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä halutaan vähentää. Tällä hetkellä tuotantoteknologiat eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet, jotta tuotanto saataisiin vastaamaan kulutusta. Metanolia ei kuitenkaan vielä voida käyttää sellaisenaan liikennepolttoaineena, joten metanolin markkinat ainakin vielä ovat sillä saralla varsin kapeat. This paper reviews different ways to produce methanol from biomass. The paper includes different production routes and reviews the use of biomass as a feedstock. This paper reviews the energy efficiencies of production processes and economies.
Biomass is an organic material that has stored sunlight in the form of chemical energy. All biomass is produced by green plants converting sunlight into plant material through photosynthesis. The majority of biomass energy is produced from wood and liquid wastes of forest industry.
The main production methods of biomethanol are the catalytic synthesis from CO and H2 obtained from biomass gasification, distillation of liquid from wood pyrolysis, use of methane from anaerobic biomass gasification, Fischer–Tropsch synthesis of synthetic gas from biomass and the separation from black liquor from the pulpmill.
The production methods for biofuels such as biomethanol are continuously studied. That’s because use of energy is crowing and the non-renewable fuels don’t last forever and the greenhouse gas emissions should be reduced. In recent years, growing interest has been observed in the application of methanol as an alternative fuel that can be used in Otto engines. However, as an automotive fuel, methanol initially looks unpromising. Its energy content is about half of gasoline, and methanol is also expensive and toxic when ingested. Maybe in the future methanol technology will become economically more attractive for the further studies.
Metanolia voidaan valmistaa biomassasta pääsääntöisesti viidellä eri tavalla. Ensimmäinen tapa on kaasuttaa biomassaa, jolloin tuotetaan raaka-kaasua. Raaka-kaasusta jalostetaan synteesikaasua, josta voidaan metanolisynteesillä valmistaa metanolia. Toinen tapa metanolin valmistamiseksi on liittää tuotanto sellunkeiton yhteyteen. Tällöin raaka-aineena olisi selluprosessissa syntyvä mustalipeä, josta metanoli voidaan erottaa. Kolmas mahdollinen valmistusprosessi on biomassan mädätys. Mädätyksessä syntyy biokaasua, josta jalostetaan synteesikaasuaja siitä edelleen metanolia. Neljäs keino metanolin valmistamiseksi biomassasta on pyrolyysi. Puun pyrolyysissä puu kuumennetaan nopeasti hapettomissa tai rajallisen hapensaannin olosuhteissa. Prosessissa syntyvästä pyrolyysiöljystä voidaan erottaa metanolia tislaamalla. Viides mahdollinen reitti metanolin valmistukselle on Fischer¬–Tropsch-synteesi. Biomassasta saatu synteesikaasu johdetaan FT-synteesiin, jossa katalyyttisesti saadaan hiilivetyjen ohella tuotettua metanolia.
Biopolttoaineiden kuten metanolin valmistusprosesseja tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti, sillä uusiutumattomat energianlähteet eivät riitä loputtomasti ja niiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä halutaan vähentää. Tällä hetkellä tuotantoteknologiat eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet, jotta tuotanto saataisiin vastaamaan kulutusta. Metanolia ei kuitenkaan vielä voida käyttää sellaisenaan liikennepolttoaineena, joten metanolin markkinat ainakin vielä ovat sillä saralla varsin kapeat.
Biomass is an organic material that has stored sunlight in the form of chemical energy. All biomass is produced by green plants converting sunlight into plant material through photosynthesis. The majority of biomass energy is produced from wood and liquid wastes of forest industry.
The main production methods of biomethanol are the catalytic synthesis from CO and H2 obtained from biomass gasification, distillation of liquid from wood pyrolysis, use of methane from anaerobic biomass gasification, Fischer–Tropsch synthesis of synthetic gas from biomass and the separation from black liquor from the pulpmill.
The production methods for biofuels such as biomethanol are continuously studied. That’s because use of energy is crowing and the non-renewable fuels don’t last forever and the greenhouse gas emissions should be reduced. In recent years, growing interest has been observed in the application of methanol as an alternative fuel that can be used in Otto engines. However, as an automotive fuel, methanol initially looks unpromising. Its energy content is about half of gasoline, and methanol is also expensive and toxic when ingested. Maybe in the future methanol technology will become economically more attractive for the further studies.