Hankintojen analysointi ja organisointi ostoportfolion avulla
Forsell, Asta (2012)
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on määritellä miten organisoidaan hankintoja eri
tuote- ja palveluryhmissä julkisessa tutkimusorganisaatiossa. Tutkielmassa
tutkitaan millaisia hankintastrategioita voidaan hyödyntää, millaisia
ominaispiirteitä liittyy tuotteisiin, palveluihin ja julkiseen hankintaan. Tavoitteena
on analysoida case-organisaation toimintamalleja valituissa hankintaryhmissä
ja luoda malli hankintojen analysoinnille ostoportfolion avulla.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka sisältää lyhyen kvantitatiivisen
osuuden. Empiirinen aineisto perustuu toiminnanohjausjärjestelmästä ja
haastatteluista saatuihin tietoihin. Valittujen hankintaryhmien analysointi
on toteutettu aiemman tutkimuksen ja case-organisaation ominaispiirteiden
pohjalta luodulla ostoportfoliomallilla.
Tärkeimpänä tuloksena on, että ostoportfolion hankintastrategioita voidaan
hyödyntää myös julkisella sektorilla, mutta strategiat tulee aina räätälöidä
organisaation tarpeisiin soveltuviksi. Tulosten mukaan tuotteiden ja palveluiden
ominaispiirteet vaikuttavat hankintastrategioihin ja toimintamalleihin.
Tutkimuksen mukaan ostoportfolion hankintastrategioiden suosituksissa
tulisi huomioida nykyistä paremmin myös palveluhankintojen piirteet. The objective of the thesis is to define how to organize purchases in different
product and service categories in public research organization. In
the thesis, it’s studied what kind of purchasing strategies organization may
use and what are the features of products, services and public procurement.
The objective is to analyze case-organization’s procurement procedures
in selected purchase groups and create a model for analyzing organization’s
procurement by purchasing portfolio.
This study is a qualitative research that includes a small quantitative part.
The empirical data was collected by ERP -system and interviews. The selected
purchase groups are analyzed with purchasing portfolio which is
based on previous researches and case-organization’s features. The main
finding of the study is the possibility to use purchasing portfolio, its strategies
in public sector, and that strategies should always be tailored. The
findings indicate that the features of products and services have an effect
on purchasing strategies. According to the results, features of services
should be taken into consideration more clearly in purchasing portfolios.
tuote- ja palveluryhmissä julkisessa tutkimusorganisaatiossa. Tutkielmassa
tutkitaan millaisia hankintastrategioita voidaan hyödyntää, millaisia
ominaispiirteitä liittyy tuotteisiin, palveluihin ja julkiseen hankintaan. Tavoitteena
on analysoida case-organisaation toimintamalleja valituissa hankintaryhmissä
ja luoda malli hankintojen analysoinnille ostoportfolion avulla.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka sisältää lyhyen kvantitatiivisen
osuuden. Empiirinen aineisto perustuu toiminnanohjausjärjestelmästä ja
haastatteluista saatuihin tietoihin. Valittujen hankintaryhmien analysointi
on toteutettu aiemman tutkimuksen ja case-organisaation ominaispiirteiden
pohjalta luodulla ostoportfoliomallilla.
Tärkeimpänä tuloksena on, että ostoportfolion hankintastrategioita voidaan
hyödyntää myös julkisella sektorilla, mutta strategiat tulee aina räätälöidä
organisaation tarpeisiin soveltuviksi. Tulosten mukaan tuotteiden ja palveluiden
ominaispiirteet vaikuttavat hankintastrategioihin ja toimintamalleihin.
Tutkimuksen mukaan ostoportfolion hankintastrategioiden suosituksissa
tulisi huomioida nykyistä paremmin myös palveluhankintojen piirteet.
product and service categories in public research organization. In
the thesis, it’s studied what kind of purchasing strategies organization may
use and what are the features of products, services and public procurement.
The objective is to analyze case-organization’s procurement procedures
in selected purchase groups and create a model for analyzing organization’s
procurement by purchasing portfolio.
This study is a qualitative research that includes a small quantitative part.
The empirical data was collected by ERP -system and interviews. The selected
purchase groups are analyzed with purchasing portfolio which is
based on previous researches and case-organization’s features. The main
finding of the study is the possibility to use purchasing portfolio, its strategies
in public sector, and that strategies should always be tailored. The
findings indicate that the features of products and services have an effect
on purchasing strategies. According to the results, features of services
should be taken into consideration more clearly in purchasing portfolios.