Strategic Change Management Readiness Evaluation in Organizations
Vainio, Sami (2012)
Pro gradu -tutkielma
Vainio, Sami
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206115950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206115950
Tiivistelmä
The objective of this study and paper was to find out how the strategic change management readiness in organizations can be evaluated. Based on theory and prior CMP model, the framework of strategic change management and issues related to it was constructed. Additionally a synthesis of the most important phases and interventions in strategic change process and project was created. These phases were starting point, planning, implementation and evaluation and securing phases.
Qualitative approach was utilized in the empirical part of the study due to the need for in-depth information about the topics surveyed through semi-structured interview. There were 18 responders from the top management of large Finnish companies. In this study interventions, strengths and weaknesses during the various phases of strategic change projects were revealed. Additionally the interviewees’ opinion on the importance of each of the interventions in strategic change project success was asked.
According to this study, the most important phases recognized through researching theoretical literature, prior CMP model and empirical information in starting point phase were analysis of current and desired state and need for change accompanied with guiding coalition formulation. In planning phase the most important interventions were project organization formulation, action plan creation, analysis of prior and current strategic change projects and organizational structure analysis. In the change project implementation phase the interventions of importance were launch, quick wins, sense of urgency creation, change resistance management and change communications. In the final evaluation and securing phase project evaluation was the most important intervention. Based on the results a tool for creating change management readiness profile was created. Tämän työn tavoitteena oli selvittää miten organisaatioiden strategista muutosvalmiutta voidaan arvioida. Teorian ja aikaisemman CMP-mallin avulla luotiin viitekehys strategisesta muutosjohtamisesta ja siihen liittyvistä asioista sekä luotiin synteesi tärkeimmistä muutosprosessiin kuuluvista vaiheista ja käytännöistä näissä vaiheissa. Muutosprosessin keskeisiksi vaiheiksi tunnistettiin aloitus-, suunnittelu-, implementointi- sekä seuranta- ja vakiinnuttamisvaiheet.
Empiirinen tutkimus oli kvalitatiivista syvällisen tiedon saamiseksi ja tutkimus suoritettiin puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Haastateltavina olivat 18 ylimmän johdon edustajaa suomalaisista suuryrityksistä. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten käytäntöjä sekä vahvuuksia ja heikkouksia eri vaiheissa strategisten muutosprojektien aikana sekä yritysten omaa arviota eri muutosvaiheiden käytäntöjen tärkeydestä strategisen muutosjohtamisprojektin onnistumisessa.
Tärkeimmiksi vaiheiden käytännöiksi tunnistettiin tässä tutkimuksessa empiirisen tutkimuksen sekä teorian ja aiemman CMP:n suorittaman tutkimuksen perusteella aloitusvaiheessa tarvemäärittely ja nykytilan analyysi sekä ohjaavan koalition muodostaminen. Suunnitteluvaiheessa tärkeimmiksi käytännöiksi nousivat projektiorganisaation luonti, aiempien ja nykyisten strategisten muutosprojektien huomiointi, toimenpidesuunnitelman tekeminen sekä organisaatiorakenteen huomiointi. Muutoksen jalkautuksen käynnistämisen korostaminen, nopeat saavutukset, kiireellisyyden luonti, muutosvastarinnan hallinta sekä muutosviestintä nähtiin tärkeimmiksi muutosprojektin implementoinnin osalta. Projektin seuranta- ja vakiinnuttamisvaiheessa projektin seuranta ja arviointi nähtiin keskeiseksi käytännöksi. Näiden tulosten perusteella luotiin arviointikysymyslista, jonka avulla voidaan luoda profiili siitä miten yritys suoriutuu eri muutosjohtamisen käytännöistä.
Qualitative approach was utilized in the empirical part of the study due to the need for in-depth information about the topics surveyed through semi-structured interview. There were 18 responders from the top management of large Finnish companies. In this study interventions, strengths and weaknesses during the various phases of strategic change projects were revealed. Additionally the interviewees’ opinion on the importance of each of the interventions in strategic change project success was asked.
According to this study, the most important phases recognized through researching theoretical literature, prior CMP model and empirical information in starting point phase were analysis of current and desired state and need for change accompanied with guiding coalition formulation. In planning phase the most important interventions were project organization formulation, action plan creation, analysis of prior and current strategic change projects and organizational structure analysis. In the change project implementation phase the interventions of importance were launch, quick wins, sense of urgency creation, change resistance management and change communications. In the final evaluation and securing phase project evaluation was the most important intervention. Based on the results a tool for creating change management readiness profile was created.
Empiirinen tutkimus oli kvalitatiivista syvällisen tiedon saamiseksi ja tutkimus suoritettiin puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Haastateltavina olivat 18 ylimmän johdon edustajaa suomalaisista suuryrityksistä. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten käytäntöjä sekä vahvuuksia ja heikkouksia eri vaiheissa strategisten muutosprojektien aikana sekä yritysten omaa arviota eri muutosvaiheiden käytäntöjen tärkeydestä strategisen muutosjohtamisprojektin onnistumisessa.
Tärkeimmiksi vaiheiden käytännöiksi tunnistettiin tässä tutkimuksessa empiirisen tutkimuksen sekä teorian ja aiemman CMP:n suorittaman tutkimuksen perusteella aloitusvaiheessa tarvemäärittely ja nykytilan analyysi sekä ohjaavan koalition muodostaminen. Suunnitteluvaiheessa tärkeimmiksi käytännöiksi nousivat projektiorganisaation luonti, aiempien ja nykyisten strategisten muutosprojektien huomiointi, toimenpidesuunnitelman tekeminen sekä organisaatiorakenteen huomiointi. Muutoksen jalkautuksen käynnistämisen korostaminen, nopeat saavutukset, kiireellisyyden luonti, muutosvastarinnan hallinta sekä muutosviestintä nähtiin tärkeimmiksi muutosprojektin implementoinnin osalta. Projektin seuranta- ja vakiinnuttamisvaiheessa projektin seuranta ja arviointi nähtiin keskeiseksi käytännöksi. Näiden tulosten perusteella luotiin arviointikysymyslista, jonka avulla voidaan luoda profiili siitä miten yritys suoriutuu eri muutosjohtamisen käytännöistä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Operatiivinen näkökulma muutoksen onnistumisen edellytyksiin organisaation toimintamallin uudistuksessa
Innanen, Anne-Mari (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan muutosjohtamista ja sen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Muutokset vaikuttavat organisaatioiden toimintaa ja onnistuessaan lisäävät kannattavuutta, tehokkuutta ja kilpailuetua. Tutkimuksen ... -
Muutoksen johtaminen kohdeyrityksen palkkahallinnossa
Närvä, Emma (2022)Muutos on tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme. Teknologian muuttaessa liiketoimintamalleja sekä markkinoiden muuttuessa globaalimpaan ja kilpailullisempaan suuntaan, strateginen sopeutumiskyky ja siihen liittyvät muutosaloitteet ... -
Developing a process to manage product-related changes in sustainable business
Vilkko, Niko (2021)Competition from emerging markets, new technologies and customer needs make organizations change their operations and products. Also, sustainable development is a driver for organizations to change their operations towards ...