Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tavoitevarastoarvojen määrittäminen uusille tuotteille - case: päivittäistavarakaupan yritys

Starck, Maarit (2012)

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Pro gradu -tutkielma

Starck, Maarit
2012

Näytä kaikki kuvailutiedot

Tiivistelmä

Tämän tutkielman tarkoituksena oli löytää keinoja uusien tuotteiden
tavoitevarastoarvojen määrittämisen helpottamiseksi case-yrityksessä.
Ongelma on seurausta siitä, ettei uusille tuotteille ole saatavissa
kysyntädataa. Oikeelliset tavoitevarastoarvot on tärkeitä case-yritykselle
hävikin minimoimisen ja erityisesti asiakastyytyväisyyden vuoksi.
Tutkittavaa aihetta lähestyttiin päivittäistavarakaupan strategisten
menestystekijöiden sekä varastonhallinnan kautta. Teoriaosuuden pohjalta
toteutettiin empiirinen osio, jossa etsittiin case-yrityksen kahden
tuoteryhmän kysyntää selittäviä tekijöitä paneeliregression avulla. Ensin
kuitenkin tutkittiin tuoteryhmien yleistä kysynnän rakennetta erilaisten
kysyntäkuvaajien sekä korrelaatiomatriisien avulla.
Tavoitevarastoarvoon eniten vaikuttava tekijä on kysyntä. Brändi ja hinta
muodostuivat puolestaan vahvimmiksi kysyntää määrittäviksi muuttujiksi.
Kysyntää arvioitaessa muut sitä nostavat muuttujat tulee aina miettiä
tapauskohtaisesti. Mehukeitoilla kysyntää nostivat eniten vahva brändi ja
suuri pakkauskoko. Juustoraasteilla puolestaan alhainen hinta ja pieni
pakkauskoko olivat keskeisimmät myyntiin vaikuttavat tekijät.
Tuoteryhmien muut kysyntää nostavat ominaisuudet olivat samoja, kuin
tuoteryhmän suosituimmilla tuotteilla.
 
The purpose of this study was to find ways to improve determination of
order-up-to-levels for new products in the case company. There is no
demand data available for new products, which has led to this
determination problem. For a grocery retail company a functioning
replenishment system is vital due to shrinkage and especially because of
customer satisfaction.
The subject was approached from two points of view: the key success
factors of the industry and inventory control. The empirical research was
based on the findings in the theory section. First was reviewed the
structure of demand in the product categories using different kinds of
demand graphs and correlation matrix. After that the results from panel
regression were analysed. Panel regression was used to find the variables
that explain demand the most.
Naturally demand affects most to order-up-to-level. Brand and price are in
turn the variables that explain demand the most. Other variables that
might affect to demand must be considered case-by-case. In the berry
soup category well known brand and large package size increases
demand whereas in the grated cheese category low price and small
package size raises sales. Other demand increasing features were the
same as features of the most popular products in the product category.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14429]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste