Satamatoimijoiden riskienhallinta alusrajapinnassa, case HaminaKotkan kaasu- ja nestesatama
Muukkonen, Miia (2012)
Diplomityö
Muukkonen, Miia
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201208216321
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201208216321
Tiivistelmä
This study examined the risk management of port operators in the surface of vessel and terminal. This study was specially focused on the safety aspects as well as operational risks in surface of port of HaminaKotka liquid bulk terminal. Operational risks are examined during loading and unloading only.
The theory of this study is based on strategy and competence of organizations and introducing different kind of methods of risk analysis. In addition, safety and directives of liquid bulk terminal is examined. Process scenario is represented concerning risks and risk management occurring in the surface of vessel and terminal. Finally the affect of human errors for the occurred accidents are examined.
The method of explore was survey method. Survey was implemented via e-mail and enquiry was formatted as multiple choice enquiries.
The main outcome of this study was that security level among enterprises operating in the liquid bulk terminal is high. Each enterprise has chosen the best risk analysis methods, which are suitable for their purposes. There is not one risk analysis available only used by every enterprise in the liquid bulk terminal. Using coherent risk analysis would clear out the everyday activities on that area. Greater presence of port master would also be desirable during every day activities in liquid bulk terminal. Työssä tarkastellaan satamatoimijoiden riskienhallintaa alusrajapinnassa. Erityistarkastelun kohteena ovat alusrajapinnassa tapahtuvan toiminnan turvallisuusnäkökohdat ja operatiiviset riskit. Tarkastelu rajataan HaminaKotkan kaasu- ja nestesatamaan. Esiintyviä operatiivisia riskejä on tarkasteltu ainoastaan nestetankkerin lastauksen ja purkauksen rajapinnassa, ei enää varastoinnissa ja jatkokuljetuksissa.
Työn teoriaosassa käsitellään organisaatioiden strategiaa ja osaamista ja esitellään eri riskianalyysityyppejä. Lisäksi tarkastellaan kaasu- ja nestesataman turvallisuutta ja toimintaohjeita ja esitellään prosessikuvaus alusrajapinnassa vaikuttavista riskeistä ja riskien hallintatekijöistä. Lopuksi tutkitaan inhimillisten virheiden vaikutusta onnettomuuksiin.
Tutkimusmetodina on käytetty kyselytutkimusmenetelmää. Kysely tehtiin sähköpostitse ja kysymykset oli muotoiltu monivalintakysymykseksi.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että kaasu- ja nestesatamassa toimivien yritysten turvallisuustaso on korkea. Jokainen on valinnut omalle yritykselle sopivimmat riskianalyysityypit. Käytössä ei siis ole yhtä koko sataman kattavaa riskianalyysimenetelmää. Yhtenäisten riskianalyysien käyttö selventäisi jokapäiväistä toimintaa kaasu- ja nestesatamassa. Samoin satamanpitäjän merkittävämpi läsnäolo päivittäisessä toiminnassa olisi suotavaa.
The theory of this study is based on strategy and competence of organizations and introducing different kind of methods of risk analysis. In addition, safety and directives of liquid bulk terminal is examined. Process scenario is represented concerning risks and risk management occurring in the surface of vessel and terminal. Finally the affect of human errors for the occurred accidents are examined.
The method of explore was survey method. Survey was implemented via e-mail and enquiry was formatted as multiple choice enquiries.
The main outcome of this study was that security level among enterprises operating in the liquid bulk terminal is high. Each enterprise has chosen the best risk analysis methods, which are suitable for their purposes. There is not one risk analysis available only used by every enterprise in the liquid bulk terminal. Using coherent risk analysis would clear out the everyday activities on that area. Greater presence of port master would also be desirable during every day activities in liquid bulk terminal.
Työn teoriaosassa käsitellään organisaatioiden strategiaa ja osaamista ja esitellään eri riskianalyysityyppejä. Lisäksi tarkastellaan kaasu- ja nestesataman turvallisuutta ja toimintaohjeita ja esitellään prosessikuvaus alusrajapinnassa vaikuttavista riskeistä ja riskien hallintatekijöistä. Lopuksi tutkitaan inhimillisten virheiden vaikutusta onnettomuuksiin.
Tutkimusmetodina on käytetty kyselytutkimusmenetelmää. Kysely tehtiin sähköpostitse ja kysymykset oli muotoiltu monivalintakysymykseksi.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että kaasu- ja nestesatamassa toimivien yritysten turvallisuustaso on korkea. Jokainen on valinnut omalle yritykselle sopivimmat riskianalyysityypit. Käytössä ei siis ole yhtä koko sataman kattavaa riskianalyysimenetelmää. Yhtenäisten riskianalyysien käyttö selventäisi jokapäiväistä toimintaa kaasu- ja nestesatamassa. Samoin satamanpitäjän merkittävämpi läsnäolo päivittäisessä toiminnassa olisi suotavaa.