Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Improving product profitability control in continuous IT-services

Mellas, Ida (2012)

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Diplomityö

Mellas, Ida
2012

Näytä kaikki kuvailutiedot

Tiivistelmä

The target of the thesis is to improve product profitability control in continuous IT-services. Accurate product cost accounting and correctly allocated revenues are a necessity for good product profitability control. The focus of the study is on costs and revenues that are not traced directly to services. The thesis is focused on revenue allocations as revenue allocation methods have not been used in the case company before. In order to achieve the target revenue allocation methods, which improve the product profitability accounting and control, are presented.

The research methods used in the thesis are literature review and empirical case study. The research approach is constructive. The theoretical part is composed of literature and articles that create a base for the empirical part. Internal interviews describe the current situation in the company and based on it development actions are planned. The part of the empirical case study is seen mostly in the limitations as the research is limited to concern only one department in the company.

Problems in the revenue tracing are caused by customer specific services and lack of service definitions because of which the revenues are not traced correctly. Methods to allocate revenues are presented in the thesis and stand-alone revenue allocation method is the most suitable one because it is fair and it can be modified. Approximate product profitability analysis is done in the thesis and the results of it indicate that some services are profitable and some unprofitable.
 
Työn tavoitteena on parantaa jatkuvien IT-palveluiden tuotekannattavuusseurantaa. Toimivan tuotekannattavuusseurannan taustalla ovat tarkka tuotekustannuslaskenta ja oikein kohdistetut tuotot. Työssä keskitytäänkin kustannuksiin ja tuottoihin, jotka eivät kohdistu suoraan palveluille. Työn pääpaino on tuottojen kohdistamisessa, sillä case yrityksessä tuottojen kohdistusmenetelmiä ei ole aiemmin käytetty. Työn tavoitteen saavuttamiseksi työssä esitellään kohdistusmenetelmiä, jotka parantavat tuotekannattavuuslaskentaa ja sen tulosten seurantaa.

Tutkimuksen menetelminä ovat kirjallisuuskatsaus ja empiirinen case tutkimus. Tutkimusote työssä on konstruktiivinen. Työn teoriaosuus koostuu alan kirjallisuudesta ja artikkeleista, jotka luovat pohjan työn empiiriselle osuudelle. Sisäiset haastattelut kuvaavat yrityksen tämän hetkistä tilaa, jonka perusteella kehitystoimenpiteet suunnitellaan. Empiirisen case tutkimuksen osuus näkyy lähinnä työn rajauksissa, sillä työ on rajattu koskemaan ainoastaan yhtä osastoa yrityksessä.

Ongelmia tuottojen kohdistamisessa aiheuttavat asiakaskohtaiset palvelut ja palveluiden määritysten puuttumiset, joiden tuotot eivät kohdistu oikein. Työssä esitellään kohdistusmenetelmiä, joista erillinen tuottojen kohdistusmenetelmä (stand-alone revenue allocation method) on sopivin oikeudenmukaisuutensa ja muokattavuutensa takia. Työssä tehdään suuntaa-antava tuotekannattavuusanalyysi, jonka tuloksena nähdään, että osa palveluista on kannattavia ja osa kannattamattomia.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14425]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste