Knowledge sharing in intrafirm networks in organization
Uronen, Niina (2012)
Tiivistelmä
The objective of this study was research the shared knowledge and the means of sharing with the help of social network analysis. The purpose of this study was to give descriptive information to case-organization about its situational network status in different units. The premise of the study is the success of organizational competences and networks, especially when it comes to the sharing of knowledge. The research was accomplished in a TEKES –projects, Developing Network-Based Services – The Role of Competences and Networks COMNET –projects case-organization. Lappeenranta School of Business and the case-organization started the project in co-operation. The baseline for the study was organizational competencies and organizational networks as success factors, especially from the knowledge sharing’s point of view.
The research was based on triangulation, which included pre-interviews, network analyses accomplished by Webropol –e-mail survey and qualitative interviews.
The results indicated that regular unit meetings were experienced to be the most important method of knowledge sharing along with e-mailing, intranet and weekly bulletins. The co-operation between units was also experienced to be important when evaluating knowledge sharing and communication. The intrafirm network was experienced tight. Dispersed units and partly unclear means of information sharing were the biggest obstacles for information communication. Knowledge sharing, communication with others and trainings were seen important in the case-organization. Tutkimus tähtäsi tiedon jakamisen ja sen keinojen selvittämiseen verkostoanalyysin kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa case-organisaatiolle tieto sen hetkisestä sisäisestä verkostoitumisen tilasta eri työyksiköissä. Tavoitteena oli tuottaa tutkimustieto niistä tekijöistä, jotka edistävät tai estävät tiedon jakamista organisaatiossa. Tavoitteena oli myös selvittää organisaatiokommunikaation merkitystä. Tutkimus toteutettiin TEKES-projektin, Developing Network-Based Services – The Role of Competences and Networks COMNET –hankkeen, case-organisaatiossa. Projekti käynnistyi case-organisaation ja Kauppatieteellisen tiedekunnan, Lappeenrannan Teknillisen yliopiston yhteistyöllä. Tutkimuksen lähtökohtaisena pohjana olivat organisaatiokompetenssit ja -verkostot menestystekijöinä, erityisesti tiedon jakamisen suhteen.
Tutkimus pohjautui menetelmätriangulaatiolle, joka muodostui esihaastatteluista, verkostoanalyysistä, joka toteutettiin Webropol -sähköpostikyselystä sekä syventävistä haastatteluista.
Tutkimuksessa selvisi, että säännölliset yksikköpalaverit koettiin tärkeimmiksi tiedon jakamisen keinoiksi sähköpostin, Intranetin sekä viikkotiedotteiden kanssa. Yksiköiden sisäinen yhteistyö oli tiivistä. Yksiköiden välinen yhteistyö koettiin tärkeänä tiedon jakamista sekä kommunikaatiota arvioitaessa. Suurimpina tiedon kulun pullonkauloina nähtiin yksiköiden välinen hajanaisuus sekä tiedon jakamiskäytänteiden osittainen selkeytymättömyys. Tiedon jakaminen, kommunikaatio toisten kanssa sekä koulutukset koettiin tärkeiksi organisaatiossa.
The research was based on triangulation, which included pre-interviews, network analyses accomplished by Webropol –e-mail survey and qualitative interviews.
The results indicated that regular unit meetings were experienced to be the most important method of knowledge sharing along with e-mailing, intranet and weekly bulletins. The co-operation between units was also experienced to be important when evaluating knowledge sharing and communication. The intrafirm network was experienced tight. Dispersed units and partly unclear means of information sharing were the biggest obstacles for information communication. Knowledge sharing, communication with others and trainings were seen important in the case-organization.
Tutkimus pohjautui menetelmätriangulaatiolle, joka muodostui esihaastatteluista, verkostoanalyysistä, joka toteutettiin Webropol -sähköpostikyselystä sekä syventävistä haastatteluista.
Tutkimuksessa selvisi, että säännölliset yksikköpalaverit koettiin tärkeimmiksi tiedon jakamisen keinoiksi sähköpostin, Intranetin sekä viikkotiedotteiden kanssa. Yksiköiden sisäinen yhteistyö oli tiivistä. Yksiköiden välinen yhteistyö koettiin tärkeänä tiedon jakamista sekä kommunikaatiota arvioitaessa. Suurimpina tiedon kulun pullonkauloina nähtiin yksiköiden välinen hajanaisuus sekä tiedon jakamiskäytänteiden osittainen selkeytymättömyys. Tiedon jakaminen, kommunikaatio toisten kanssa sekä koulutukset koettiin tärkeiksi organisaatiossa.